Wrath of the Titans

Wrath of the Titans

Titanerna återvänder

En filmrecension av L. Cronqvist , publicerad

Succéfilmen Clash of the Titans (2010) skulle som förväntat också få en uppföljare. Wrath of the Titans är en film med dunder och brak som präglas av häftiga effekter och action från första minut. Den något korta filmen på 99 minuter försvinner iväg på vad som känns som en halvtimme, men det är knappast tack vare några beundransvärda skådespelarinsatser.

Perseus (Sam Worthington) är Zeus (Liam Neeson) son. Efter slaget med Kraken (bör inte uttalas på svenska) från den första filmen, har Perseus slagit sig till ro i en liten by tillsammans med sin son för att fortsätta livet som enkel fiskare. Zeus, som fortfarande besöker honom i hans drömmar, kommer en natt med oroväckande nyheter. Tartarus väggar håller på att brista, och den väldiga titanen Kronos håller på att släppas lös för att ta över mänskligheten. Guden av dödsriket, Hades (Ralph Fiennes) han slagit sig samman med krigsguden Ares (Édgar Ramírez) för att lösgöra denna ondska.

När Perseus by attackeras utav ett av mörkrets kreatur, bestämmer han sig för att hjälpa sin far i kampen mot Kronos och på så vis rädda mänskligheten. Samtidigt blir Zeus tillfångatagen av Hades i Tartarus och kedjas upp för att föra sina gudomliga makter till Kronos. Perseus tar därför hjälp av Poseidons son Agenor (Toby Kebbell) för att söka upp mannen som kan hjälpa dem in i dödsriket. På vägen stöter de på cykloner, Ares själv samt ett monster som närmast kan liknas med Minotaurus, en varelse som är till hälften människa, till hälften tjur. Detta samtidigt som de går vilse i en jättelik labyrint, konstruerad för att skilja jorden åt från det mäktiga Tartarus.

Wrath of the Titans

"handlingen är något tafatt och alltför förutsägbar för att väcka något större intresse"

Wrath of the Titans bygger vidare på filmen Clash of the Titans, och många av skådespelarna från den första filmen återvänder här till sina roller (bland andra Sam Worthington och Liam Neeson). Vad det gäller manus så kan man snabbt konstatera att handlingen är något tafatt och alltför förutsägbar för att väcka något större intresse. Vi vet redan innan Perseus ger sig ut på sitt stora äventyr vad som kommer att ske.

En liten notering är att filmens titel ”Wrath of the Titans” i plural inte ger en rättvis bild av innehållet, då det egentligen endast är en titan som syns i bild, Kronos vilken vi får möta i filmens slutskede. Å andra sidan använde även den första filmen sig utav samma missvisande pluralis i titeln. I övrigt så är filmerna inte så lika varandra i utförandet. Wrath of the Titans innehåller mycket mer intensitet samt lite mer äventyrskänsla vilket sätter sin prägel på handlingen. En av anledningarna till att större fokus läggs på action och specialeffekter kan vara att denna uppföljare begåvats med en något högre budget än föregångaren.

Skillnaderna de båda filmerna emellan kan kanske också delvis förklaras med att det inte är samma regissör som regisserat de två delarna i sagan. Wrath of the Titans är regisserad av Jonathan Liebesman som tidigare är känd för till exempel Battle of Los Angeles (2011), en ”Independence Day-film” som inte fått någon särskilt bra kritik. Intressant dock är att samma regissör är uppskriven som kreatör bakom en nyfilmatisering av Ninja Turtles (eller Teenage Mutant Ninja Turtles med Leonardo, Michelangelo och vännerna).

Flera skådespelare känner vi som sagt igen ifrån föregångaren och oavsett vad man tycker om deras insats här kan man konstatera att både Liam Neeson och Sam Worthington har flera stora och lyckade actionfilmer på sina CV. Avsaknaden av karaktär och skådespelarkvaliteter är dock påtaglig i denna film och blir slutligen det som drar ner den till ett mediokert slutbetyg. Det finns inget extra värt att applådera för skådespelarinsatserna. Rosamund Pike som spelar drottningen Andromeda, är till exempel helt karaktärslös, något som skadar själva handlingen. Även om karaktären i sig må vara intetsägande redan i manus bör en skådespelare kunna leverera en känsla, vilket Pike helt misslyckas med. Detta gör att hela filmen rullar på utan att man varken relaterar eller känner för karaktären.

Det som karakteriserar filmen är hopplösa klichéer som man som filmtittare gärna undviker i största möjliga mån. Det handlar om familjebråk (ja, till och med i gudavärlden bråkar bröder med varandra) och en förälskelse som vi kan förutse redan när en tredjedel av filmen har gått.

Trots sina tydliga skillnader mot föregångaren så har Wrath of the Titans inte fått någon vidare bra kritik. Med blott 26 % hos Rotten Tomatoes, så har filmen en garanterat ”rutten”-stämpel, enligt dem.

Wrath of the Titans

Bildtransfern, som visas i 1080p med AVC MPEG-4 som källa i skala 1.85:1 är oklanderlig. Med goda detaljer, och snygga specialeffekter blir det visuellt underhållande hela filmen igenom. Man har inga problem att leverera varken skärpa, kontrast eller färger/hudtoner. Många scener i filmen är mörka, men detta kompenserades på ett bra sätt med ljuspunkter (exempelvis eldar och blixtar) så den totala bilden blev detaljerad utan för mycket brus. Som tidigare nämnt är det gott om actionscener och specialeffekter, dessa visualiseras på ett verklighetstroget sett även om det ibland lyser igenom att det rör sig om CGI.

Ljudet spelades upp i DTS MA 5.1 och det lät i det stora hela bra. Vissa partier var ojämna, det finns svackor i ljudstyrkan som inte kompenserades tillräckligt i actionscenerna. Dock var ljudet mäktigare när vi kunde höra skrien eller gurglandet från de stora titanerna, och det skakade till bra i basen när vi först får möta Kronos. Surroundkänslan finns även i denna film, och övergången mellan de olika kanalerna gick smärtfritt. Det var kanske inte alltid så att ljuden kom från rätt vrå, men detta kan ha att göra med avsaknaden av 7.1. Trots en mycket effektfull historia drabbas aldrig dialogen som är tydlig och klar i anläggningens främre regioner. Det hela lindas in i ett perfekt soundtrack signerat Javier Navarrete som gör sitt för att bidra till den mytologiska känslan.

Wrath of the Titans

Vi bjuds inte på ett särskilt digert extramaterial men det som går att finna är till viss del ganska intressant.

• Maximum Movie Mode: Vi får välja mellan två olika väldigt informativa alternativ. The Path of Gods ger oss samtidigt som filmen spelas upp informativ fakta om gudarna och den mytologin som filmen bygger på i ett Picture in Picture format. The Path of Men ger oss i samma format en djup inblick i hur man spelade in filmen med dels ordinära bakom filmer men också djupdykningar i filmens specialeffekter. Jag gillar upplägget som är ett intressant alternativ till kommentatorspår även fast det inte blir lika digert då totala speltiden av de pålagda inslagen hamnar någonstans runt 30 minuter. Det är snyggt att man kan välja att växla mellan de olika inslagen under filmens gång. Både regissör, tekniker och skådespelare kommer till tals.

• Focus Points: Här får vi möjlighet att se alla dokumentära inslag som finns med i Maximum Movie Mode utan att det är inbakade i filmen vilket kan vara att föredra då det inte blir lika rörigt att bara hålla koll på en filmruta, vilket alternativ man väljer får bli en smaksak.

• Deleted Scenes: Tre borttagna scener som dock inte är i färdigt skick. Scenerna i sig tillför inget till historien så de hör helt klart hemma bland extramaterialet, på sin höjd.

* * *

Wrath of the Titans är en film med medelmåttigt underhållningsvärde. Ser man till endast effekterna, bilden och ljudet kan man i fulla drag njuta av en mycket händelserik film med stor karaktär. Det faller dock på den tafatta handlingen och skådespelarnas insatser när vi ser till helheten. En actionhjälte-rulle behöver idag ha något stort och det lilla extra för att armbåga sig fram bland andra storfilmer i genren. Wrath of the Titans saknade detta extra, och resultatet blir en medioker film som inte orkar riktigt hela vägen.

Aktuella priser för Wrath of the Titans

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2018-02-14
Discshop.seWrath of the Titans Wrath of the Titans  hos Discshop.se29krFraktinfo