Trouble with the Curve

Trouble with the Curve

Fin berättelse om familjeband, baseball och försoning

Även om Clint Eastwood 2008 gick ut och meddelade att Gran Torino skulle bli hans sista insats framför kameran är det många med mig som jublar när han bryter det löftet och agerar huvudroll i Robert Lorenz regidebut Trouble with the Curve. Även om filmen kretsar kring en sport som för oss svenskar är föga intressant och de filmiska kvaliteterna inte lyckas mäta sig med Clintans tidigare alster så bjuder Trouble with the Curve på en rogivande berättelse med skådespeleri av högsta klass.

Gus Lobel (Clint Eastwood) är en mycket framgångsrik och beryktad talangscout som arbetar med att söka upp och drafta nya spelare för baseballaget Atlanta Braves. Även om han har varit i branschen under merparten utav sitt liv och än så länge inte gjort klubben besviken har ledningen börjat fundera på hans eventuella pension då åren börjar ta ut sin rätt och Gus vägrar anpassa sig till den nya tiden där scouterna förlitar sig på datorer och statistik framför att faktiskt åka ut på fältet och följa de eventuella nyförvärven. Då Gus själv inte har några tankar på att sluta arbeta håller han de flesta av sina ålderskrämpor för sig själv, inte minst den sviktande synen som blir allt sämre för var dag som går.

Ledningen beslutar sig för att ge Gus ett sista uppdrag som går ut på att varva en mycket lovande yngling. Gus närmsta chef och vän Pete Klein (John Goodman) som värnar om att Gus ska vara kvar i klubben samtidigt som han ser att åldern påverkar Gus både psykiskt och fysiskt beslutar sig för att ringa upp Gus dotter Mickey (Amy Adams) och i hemlighet be henne följa med Gus på vägarna för att han ska lyckas med uppdraget och samtidigt komma hem välbehållen. Mickey som är mitt uppe i karriären på advokatfirman där hon jobbar tar något motvilligt semester för att ge sig av efter fadern som i sin tur knappast tar emot henne med öppna armar. Mickey och Gus har sedan tidigare en ansträngd relation som inte blir bättre när Gus genomskådar anledningen till att dottern dyker upp på hans arbete och när känslor uppstår mellan Mickey och Gus före detta rekryt Johnny (Justin Timberlake) som numera arbetar som scout åt Boston Red Sox slits Gus mellan att vara den överbeskyddande föräldern samtidigt som han plågas av ångest över att ägnat mer tid åt baseball än åt Mickey under hennes uppväxt.

Med tiden låter Gus dock Mickey hjälpa honom att analysera den unge spelarens slag och beteende på plan när hans egen syn inte räcker till. Han blir snart varse att Mickey snappat upp mycket om hans arbete och baseball i sig under hennes uppväxt och samtidigt som det för dem närmare varandra har Mickey många frågor om sin frånvarande fader som plågat henne genom åren och som nu ofrånkomligen bubblar upp under resans gång.

Trouble with the Curve

"en riktigt bra film som lämnar åskådaren med en varm känsla i bröstet och ett fånigt leende på läpparna"

Baseball är en gigantisk sport i Amerika men ganska ointressant och svår för oss nordbor då den överhuvudtaget inte slagit igenom vare sig i Sverige eller i våra närmsta grannländer. Då jänkarna dock är de som står för stor del av den film vi konsumerar är det ofrånkomligt att filmer på temat dyker upp och det finns fall då det kan resultera i långdragna gäspningar för oss som inte är kännare av sporten, men tack och lov finns det också varianter såsom Trouble with the Curve där sporten enbart fungerar som ett slags ramverk i vilket en underhållande och intressant berättelse utspelar sig. Även om vår huvudpersons liv kretsar kring baseball är det nämligen familjen eller närmare bestämt hans dotter, den del av hans liv som han under så många år försummat som får ta störst plats här och även om det som utspelar sig ofta känna förutsägbart och ibland är farligt nära att bli alltför helylle och amerikanskt så är det en riktigt bra film som lämnar åskådaren med en varm känsla i bröstet och ett fånigt leende på läpparna.

Filmen är regisserad av Robert Lorenz som samtidigt gör sin regidebut. Kanske är det av denna anledning som Clint Eastwood återvänder framför kameran då Lorenz och Eastwood samarbetat regelbundet sedan Broarna i Madison County där Lorenz var assisterande regissör och sedan dess fortsatt vara antingen producent eller assisterande regissör i de flesta av de filmer Eastwood regisserat eller medverkat i sedan dess. Trouble with the Curve innebär också den första film där Eastwood skådespelar utan att själv regissera sedan 1993års I skottlinjen vilket också måste kännas som en merit för Lorenz samtidigt som det torde vara ganska märklig upplevelse för Eastwood. För manus står Randy Brown och även om det som sagt kan upplevas vara ganska förutsägbart måste man medge att han fått till en bra samling karaktärer där de flesta blivit riktigt bra castade.

I centrum står Clint Eastwood och hans tolkning av den åldrade baseballscouten Gus. Eastwood har aldrig varit någon av de riktigt stora aktörerna men han har, och kommer alltid ha, en sjujäkla karisma och pondus på scen vilket han har visat om och om igen under årens lopp. Personligen var jag mäkta förtjust i Gran Torino och hade kunnat leva med att den satte punkt för hans karriär som skådespelare men när nu inte så blev fallet är det med glädje jag konstaterar att Eastwood gör en lika bra prestation här, även om filmen i sig inte når upp till samma höjder. Eastwood som i år blir 83 år gammal gör en mycket trovärdig insats som den envisa, åldrade gubben som vägrar ta emot hjälp för de krämpor han bär. En annan legend på vita duken som också ger oss en insats motsvarande våra förväntningar är trotjänaren John Goodman som inte får särskilt mycket speltid men likväl äger de scener i vilka han medverkar. Den som dock drar det största strået under filmen är Amy Adams som Gus dotter Mickey. Även om hon från början av filmen är en stark tjej mitt uppe i karriären är det hon som tvingas slå sig fram för att accepteras både på kontoret och i den ack så macho baseballvärlden. Relationen med fadern tvingar karaktären till ständig utveckling och Adams löser det galant. Bland alla rutinerade rävar dyker även Justin Timberlake upp och överaskar positivt i sin roll som den godhjärtade men lätt excentriska Johnny Flanagan.

Visst är det säkerligen så att folk med förkärlek till baseball kommer kunna plocka vissa poänger ur Trouble with the Curve som seglar över mitt oinvigda sinne. Det går dock att konstatera att filmens huvudsakliga poäng inte har med idrott att göra utan filmen återger en berättelse om slitna familjeband, ålderdom, känslan av otillräcklighet och tillslut försoning vilket är ämnen vi alla kan känna igen och applicera någonstans i vår egen verklighet.

Trouble with the Curve

Bilden som presenteras är som man kan vänta sig utav en helt ny produktion på blu-ray föga problematisk. Färgpaletten är något blåaktig och kylig i sin ton vilket vissa kan hysa lite agg mot medan jag tycker det passar filmens stämning som handen i handsken. Färgerna som återges är likväl livfulla och grundtonen gör att de mer distinkta färgerna blir mer effektfulla när de väl träder fram. Detaljrikedomen är av mycket god karaktär och en nuna som Eastwoods är såklart tacksam att krypa i närbild på då varenda fåra och rynka i hans så karaktäristiska ansikte återges med bravur. Även detaljer i omgivningarna och texturer återges utan problem då det känns som att vartenda litet mönster och varenda liten tråd i allt från kostymer till basebollar kommer till sin rätt. Det hela omhuldas av en viss filmisk grynighet som för all del är ganska nedtonad och aldrig gör intrång på skärpan. Svärtan finns där och är sådär perfekt påtaglig.

Trouble with the Curve dyker upp på blu-ray med en 5.1 mix som låter fantastiskt bra. Om man som jag menar på att Eastwood har ett ytterst karaktäristiskt ansikte så måste man säga detsamma om hans muttrande och väsande stämma. Som tur är återges varenda väsande stavelse här med bravur vilket gör att vi utan problem får ta del utav all dialog i filmen. Ljudspåret är generellt av en mycket engagerad karaktär med stor aktivitet i samtliga kanaler vilket öppnar upp en dynamik som är oväntat bra för genren. Naturens läten såsom ett fallande regn bryter fram genom de bakre högtalarna men de är kanske som mest aktiva under basebollmatcherna då publikens jubel fyller upp vardagsrummet med ett välbekant sorl. Överlag är kanalplaneringen mycket god och filmens soundtrack som bryter fram genom samtliga högtalare är bra, om än inte fantastiskt.

Extramaterial:Rising through the ranks, For the love of the game

Extramaterialet består av två korta featuretter som vare sig till längd eller till innehåll imponerar något nämnvärt.

Rising through the ranks: En kort titt bakom kulisserna där vi får ta del av intervjuer med skådespelarna där mycket fokus läggs på regissör Rob Lorenz och hur han fungerar i sin regidebut.
For the love of the game: I denna featurette riktas fokus mot Amy Adams och Justin Timberlake som diskuterar kemin som uppstod de båda emellan under inspelningarna. Föga förvånande hyllas de också av både Lorenz och Eastwood.

Aktuella priser för Trouble with the Curve

CDON.COMTrouble With the Curve Trouble With the Curve  hos CDON.COM99krFraktinfo
Discshop.seTrouble with the curve Trouble with the curve  hos Discshop.se99krFraktinfo