Tingeling - Vingarnas hemlighet

Tingeling - Vingarnas hemlighet

Söt story för små barn

En filmrecension av S. Gustavsson , publicerad

Att Disney kan göra tecknad film, det vet vi vid det här laget. Sen om det är optimalt att göra en spinoff där älvan från Peter Pan står i centrum, det råder det säkert delade meningar om. Men det har gjorts tre gånger tidigare, första gången 2008, och här kommer den fjärde filmen i ordningen om Tingeling.

Tingeling är en grönklädd älva som bor i Älvdalen. I Älvdalen tillverkas de snöflingekorgar som snöflingeugglorna från Vinterskogen senare kommer och hämtar. Tingeling ifrågasätter snart varför de tillverkar korgarna, men inte själva får leverera dem till Vinterskogen. Men detta beror helt enkelt på att älvornas vingar inte tål det kalla klimatet i Vinterksogen. Ingen älva får lov att passera gränsen.

När Tingeling stöter på en kanin som hamnat på villovägar på vägen till Vinterskogen ser hon sin chans att hjälpa kaninen, men också få sig en närmre titt på det förbjudna landet. Hennes nyfikenhet driver henne att ta ett steg in i det kalla Vinterlandet, och innan hon blir tvingad tillbaks till rätt sida gränsen hinner hon se att hennes vingar börjar glänsa i det kalla klimatet.
Efter ett besök på vårdcentralen och snabb uppvärmning så har Tingelings vingar snart återhämtat sig efter det kalla besöket, och detta driver henne att ta reda på varför hennes vingar egentligen glänste. I det stora biblioteket finner hon en bok om vinglära, men sidan om glänsande vingar är uppäten. Hon blir hänvisad till Bokhållaren, som har skrivit boken. Bokhållaren är en vinterälva, och för att träffa honom måste Tingeling återigen ta sig till Vinterskogen.

Tingeling bestämmer sig genast för att göra ett nytt besök i den mystiska Vinterskogen. Hon går hem och syr en vinterdress som ska hålla hennes vingar varma, och tar plats i en nytillverkad snöflingekorg för att på så vis kunna smyga sig in i det kalla landet när snöflingeugglan kommer för att hämta korgen och ta den, och Tingeling, vidare till Vinterskogen.

Tack vare sin egentillverkade vinterdress klarar sig Tingeling relativt bra i det kalla klimatet i Vinterskogen, och hon kan ganska snart leta upp Bokhållaren som hon är där för att träffa. Hon hinner dock inte mer än komma dit innan hon återigen upptäcker att hennes vingar börjar glänsa. Och samtidigt så ser hon en vinterälva som har samma glänsande vingar som hon själv har. Bokhållaren som har skrivit om glänsande vingar men aldrig tidigare sett några, förklarar att de är två älvor som fötts ur samma skratt, och är därmed systrar och har vingar som är identiska, som glänser.

De nyfunna systrarna Tingeling och Vinterlilja finner snart likheter hos varandra, men eftersom de inte tål varandras klimat blir det en kamp för att de ska kunna träffas. En värmeälva kan inte vistas i Vinterskogen en längre tid, eftersom vingarna fryser, och en vinterälva kan i sin tur inte vistas i Älvdalen en längre tid eftersom det är för varmt. För att Vinterlilja trots detta ska kunna korsa gränsen och se var Tingeling kommer ifrån, krävs det en hel del uppfinningsrikedom. En uppfinningsrikedom som förändrar klimatet i hela Älvdalen, och som riskerar att frysa Stamträdet, som producerar all älvstoff, till is.

Tingeling - Vingarnas hemlighet

"De barn som är födda på 2000-talet är förmodligen mer bekanta med Tingeling och bryr sig inte så mycket om Peter Pan"

Att Disney kan göra tecknade filmer som passar både stora och små, det har vi sett oändligt många bevis på. Filmerna om Tingeling riktar sig dock till den yngre publiken, och är därmed inte heller lika underhållande för en äldre publik. Men den verkliga målgruppen, vilken torde vara unga flickor i prinsessåldern, uppskattar förmodligen denna söta historia om Tingeling och hennes nyfunna syster.

Jag gläds åt att man här har släppt den traditionella prins-prinsessa-storyn, och istället fokuserat på familjerelationer, och då främst de båda systrarnas kamp att kunna träffas trots diverse komplikationer. Det känns som ett uppfriskande men ändå simpelt tema, som lämpar sig för målgruppen.

Vi som vuxit upp med Peter Pan, känner Tingeling som den något hetlevrade älvan. Nu har älvans humör mjuknat en hel del, men hon behåller ändå sin viljestyrka vilket känns bra, och motverkar att filmen ska bli alltför gullig. Att handlingen inte har ett dugg med Peter Pan att göra, är förmodligen bara en hake som vi vuxna reflekterar över. De barn som är födda på 2000-talet är förmodligen mer bekanta med Tingeling och bryr sig inte så mycket om Peter Pan överhuvudtaget.

Om man väljer att se filmen med svenskt tal, så är det Marie Serneholt och Molly Sandén som är rösterna bakom Tingeling och Vinterlilja. Rösterna passar bra men med tanke på att det bara är ett fåtal musikaliska inslag i filmen så kan jag inte låta bli att undra varför man inte valde röster ur det lite tyngre gardet, och satsade lite mer på inlevelse och uttryck istället för på den lilla gnutta sång som förekommer.

Filmen klockar in på ca 1 timma och 15 minuter, vilket inte är något skrytsamt i sig, men personligen anser jag att man har gjort klokt i att inte försöka dryga ut denna speltid. Dels så är storyn inte hållbar för en längre speltid, och varför göra en längre film när målgruppen förmodligen ändå kommer få myror i rumpan efter en dryg timmas stillasittande?

Tingeling - Vingarnas hemlighet

Bildformat: 1080p Widescreen 1.78:1

Tingeling – Vingarnas hemlighet anländer på blu-ray med en makalös 1080p transfer i format 1.78:1. Vad som verkligen utmärker filmerna om Tingeling i förhållande med andra uppföljare och spinnoffs till populära Disneyklassiker är att man här inte nöjer sig med något annat än det bästa när det kommer till animeringarna. Animeringarna är precis lika välgjorda och påkostade som vilken annan Disneyproduktion som helst och det hedrar bolaget om inte annat samtidigt som vi som kanske inte faller inom ramarna för filmens målgrupp kan njuta av vackert ögongodis filmen igenom. Detaljerna är många och vackert animerade liksom de många vyerna och bakgrunderna som inte alls är hastigt ihopsatta utan tvärtom skapade med omsorg. I vanlig ordning har animerade filmer den fördelen att de nästan uteslutande ser förbaskat bra ut i HD, och Vingarnas hemlighet är sannerligen inget undantag. Hela filmen präglas utav en livlig och glad färgpalett som utan tvivel hjälper till att fånga småttingarnas uppmärksamhet och samtidigt fungerar som en extra magisk krydda i en produktion där svärtan aldrig tar överhand vare sig när det kommer till berättelsen eller bildåtergivningen. Utan tvivel en presentation i referensklass.

Ljudspår: Engelska (DTS 5.1 HD MA), Svenska (Dolby Digital 5.1)

Ljudbilden lever inte riktigt upp till bildåtergivningens höga klass men det är likväl ett bra ljudspår som är ovanligt livligt för sin genre. Surrounden arbetar aktivt med alla de ljud som Älvdalen har att bjuda om det så rör sig om ljud i fjärran eller älvornas frenetiska vingslag. De bakre högtalarna hade gärna fått vara aningen mer representerade men på det stora hela gör det inte så mycket att det är något nedtonade då de främre regionerna kompenserar bra. Dialogen är klar, tydlig och lättförstådd i de främre högtalarna och man riskerar aldrig att tappa någon del av dialogen vilket kan anses vara extra viktigt när filmens målgrupp är av den yngre varianten. Basen gör sig då och då påmind i de mer intensiva och spännande sekvenserna men den tvingas aldrig riktigt spänna musklerna.

Extramaterial:Great Divide - Musikvideo med McClain Sisters, Dig Down Deeper - Musikvideo med Zendaya, Förhandstitt: Fright Light

Det enda extramaterial som bjuds är två musikvideos, och en kort förhandstitt på kommande Tingelingfilm.

Aktuella priser för Tingeling - Vingarnas hemlighet