The Incredible Burt Wonderstone

The Incredible Burt Wonderstone

Magisk och underhållande men var är skratten?

Magiska filmer är en sak, men filmer som faktiskt handlar om illusionister som tjänar pengar på magi är en ganska ovanlig företeelse numera då skickliga trollkonstnärers verk på grund av Hollywood och internet mer eller mindre spelat ut sin roll. När det kommer till The Incredible Burt Wonderstone är det dock inte att filmen handlar om illusionister som fångar min uppmärksamhet utan istället det faktum att man lyckats samla Steve Carell, Steve Buscemi och självaste Jim Carrey i en och samma film. Upplägget är som gjort för kraftiga skrattattacker men ändå lämnar filmen oss förvånansvärt oberörda.

Som barn var Burt utstött och mobbad utan en enda vän i världen och när han kom hem efter skolan möttes han av en försummande mor som lämnade honom i sticket mer än ofta. Allt detta skulle komma att förändras den dag Burts mor gav honom Rance Holloways trollerilåda i födelsedag med en medföljande film där den stora trollkonstnären Rance Holloway (Alan Arkin) gick igenom tricken och meddelade att alla älskar en magiker. Burt övade på sina trollkonster varje dag både på och utanför skolan vilket knappast stärkte hans status i skolkorridoren men efter att hans klasskamrat Anton sett honom öva på ett trick och blivit hänförd av det han såg blev de båda kamraterna goda vänner och beslöt sig för att tillsammans lära sig de mest häpnadsväckande trollkonsterna.

Flera år senare är Burt (Steve Carell) och Anton (Steve Buscemi) välkända illusionister som under tio års tid haft en stående föreställning på hotellmagnaten Doug Munnys (James Gandolfini ) flådiga hotell Bally´s Hotel i Las Vegas. Föreställningen heter The Incredible Burt Wonderstone and Anton Marvelton: en magisk vänskap men under de tio år showen har pågått har de inte en enda gång förnyat sina nummer och dansar fortfarande in till en och samma låt vilket har lett till att de båda vännerna tappat sin tro och nyfikenhet när det kommer till magin och glidit allt mer ifrån varandra. Medan Anton fortfarande är ödmjuk inför arbetet har Burt förvandlats till en präktig Diva som skriker och gormar på personalen, inklusive Anton, mellan akterna och varje natt väljer ut en lycklig dam i publiken som får följa med hem till hans magnifika Vegas-våning med världens största säng.

Trots de interna oroligheterna kommer det fortfarande gått om folk till magikerparets föreställningar men när gatumagikern Steve Gray (Jim Carrey) dyker upp i Las Vegas börjar besökarna söka sig till hans nya typ av magi framför Burt och Antons klassiska variant. Steve Gray är en magiker av ett med modernt snitt som blandar illusioner med tärande fysiska experiment. Han är känd från TV genom att ha hållit sig från att kissa osedvanligt länge och att ha sovit en hel natt på en glödande bädd och även om Burt inte kan förstå hur folk kan klassa det för magi får han och Anton bittert erfara att Steves intåg drar folk från deras scen till Doug Munnys stora förtret. När Anton dessutom tröttnar på Burts ego och lämnar både honom och showen finner den otroliga Burt Wonderstone sig plötsligt utan både jobb, pengar och berömmelse, ett liv han inte kan hantera.

The Incredible Burt Wonderstone

"under merparten av filmen kan man finna sig ganska tillfreds med ett leende på läpparna men detta till trots skulle jag inte beskriva filmen som särskilt rolig"

The Incredible Burt Wonderstone hade alla förutsättningar att bli årets komedi med de två komikerna Jim Carrey och Steve Carell samt den mångfacetterade och ständigt lika skickliga Steve Buscemi som stora affischnamn. Buscemi kan som bekant göra allt från komedi till gangsterdrama med samma karisma och nerv medan Carell och Carrey på sina olika håll såväl som tillsammans skapat några riktiga guldklimpar på humorhimlen. Även rollistan i övrigt är intressant då vi blandandra får möta den nyligen bortgångna James Gandolfini i en av hans allra sista roller, tyvärr inte en karaktär man kommer lägga på minnet. Olivia Wilde dyker upp som magikerparets tillförordnade assistent för att under filmens gång utvecklas till Burts kärleksintresse. Lägg här till Alan Arkin så kan man konstatera att det inte råder brist på bra skådespelare men det som däremot är bristfälligt är själva manus och TV-regissören Don Scardinos platta regi.

Klart är att man har haft ambitionen att göra en skrattfest till komedi men det fallerar ganska fort på grund av felaktig rollbesättning. Steve Carell som jag annars tycker mycket om i The Office och filmer som Crazy, Stupid, Love drar inledningsvis begreppet överspel till en helt ny nivå när han spelar glammig trollkarlsdiva och när han småningom landar i sin vanliga och ack så älskvärda persona så uppstår en så pass otrolig kontrast att karaktärsutvecklingen känns ologisk och man får svårt att så plötsligt börja heja på honom. Steve Buscemi får på sätt och vis agera Carells straightman och vandrar ur stor del av filmen ut i periferin vilket är slöseri med en så skicklig skådespelare. Inte minst har vi Jim Carrey som tenderar att äga scenen i de fall då han visar sig men blott får figurera som en slags bihistoria fram till slutet. Felaktig rollbesättning helt klart men samtidigt har vi en slapphänt, alternativt undermålig regissör som låter dessa fina talanger gå bort sig i sina karaktärer vilket jag kan tänka mig är lätt hänt då det rör sig om improvisatörer och överspelare av rang.

Att jag hela tiden har varit ett stort fan av Jim Carrey ska jag inte hymla med då jag i stort sett tagit del av varenda film där han har medverkat, inklusive den tidiga TV-serien In Living Colour och suspekta TV-filmer som High Strung. Jag har svalt det mesta han har kommit ut med även på senare år men nog känner man att det vore på plats med en riktigt flippad komedi á la Ace Ventura snart igen. När jag först hörde talas om The Incredible Burt Wonderstone vågade jag hoppas på att vi skulle få se en galen komedi med världens mest briljanta gummiansikte men jag fick snart vänja mig vid tanken på att så inte var fallet då Carrey inte ens skulle inneha huvudrollen. När jag nu har sett filmen har jag fått vatten på min kvarn då Jim Carreys roll i det stora hela är ganska begränsad och då han medverkar bjuder han på en ganska upprepade typ av komik.

Historien som berättas är å andra sidan ganska underhållande även om vi har sett upplägget förut i diverse andra komedier. Vi vet på ett ungefär vart storyn är på väg och är övertygade om hur det kommer att sluta även om vi inte orkar bry oss något nämnvärt om de platta karaktärernas öden. Det bjuds på en hel del skratt under filmens gång, de flesta när Jim Carrey huserar framför kameran och under merparten av filmen kan man finna sig ganska tillfreds med ett leende på läpparna men detta till trots skulle jag inte beskriva filmen som särskilt rolig. Resultatet är snarare en småmysig matinéfilm som försöker vara vass och rå utan att riktigt nå dit.

The Incredible Burt Wonderstone

The Incredible Burt Wonderstone har en fullgod presentation på blu-ray även om den håller sig något lägre ner på skalan än vad formatet i övrigt vant oss vid. Även om filmen i sig rör sig kring magi och effekter så sprudlar aldrig bildpresentationen såsom vi hade hoppats. Färgerna pendlar mellan att i vissa fall vara nyanserade och klara till att i andra fall kännas något urvattnade och matta, inte minst när det kommer till hudtoner. Kan hända är detta något man medvetet valt för att söka effekt då de magiska showerna blir än mer häpnadsväckande av den färgglada bildåtergivningen i kontrast till det vardagligt gråa. På den negativa sidan bör också vissa mjuka partier och bullriga, mörka scener nämnas. I kontrast till detta får vi en god detaljrikedom och väl framhävda konturer under merparten av filmen. Den svärta som bjuds är djup och härligt påtaglig så i slutändan är presentationen en bra sådan med ett antal brister som sänker betyget.

För att vara en film om magi och så tiger The Incredible Burt Wonderstone lite väl still. Istället för att presentera ett bombastiskt och effektfullt ljudspår vilket hör Las Vegas och illusionerna till får vi ett ljudspår som är ganska standard för komedier i allmänhet. Tyngden ligger hela tiden i de främre högtalarna där det för all del är ganska väl mixat med stort fokus på en tydlig och klar dialog. Dynamiken är god men det är främst i fall då musik träder in i ljudbilden som vi får ta del av de riktigt låga registren. De bakre högtalarna säger knappt pip bortsett från när man verkligen vill markera något extra storslaget eller intensivt. Ett föga klandervärt ljudspår när det kommer till komedi men för just denna komedin blir det en liten besvikelse.

Extramaterial:Steve Gray Uncut, Deleted Scenes and Alternate Takes, Gag Reel, Making Movie Magic with David Copperfield

Extramaterialet är ganska magert bortsett från en väl tilltagen samling bortklippta och alternativa scener.

Steve Gray Uncut: Ett inslag med Jim Carrey i rollen som Steve Gray där han intervjuas samtidigt som vi får se de flesta av hans trolleriscener på nytt i ett slags kollage.
Deleted Scenes and Alternate Takes: Här ryms det närmare trettio minuter borttagna och alternativa scener. Det mesta är just alternativa tagningar med olika improvisationer vilket gör att det i slutändan kanske inte blir särskilt givande för andra än hardcorefansen.
Gag Reel: Klassiskt inslag med bloopers. Behållningen här är just att Jim Carrey är med och i vanlig ordning fjollar runt framför kameran.
Making Movie Magic with David Copperfield: Ett inslag där vi får möta Illusionisternas mästare som numera fått en smärre legendstatus och också har en liten roll i filmen. Han berättar dels om sin medverkan men också om skillnaden mellan magi på scen och magi på film. Helt klart ett trevligt komplement till filmen.

Aktuella priser för The Incredible Burt Wonderstone

CDON.COMThe Incredible Burt WonderstoneThe Incredible Burt Wonderstone hos CDON.COM99krFraktinfo
WEBHALLEN.comThe Incredible Burt Wonderstone (2013) The Incredible Burt Wonderstone (2013)  hos WEBHALLEN.com145krFraktinfo