The Apparition

The Apparition

Trött rysare utan överraskningar

Skräckgenren har som bekant många underkategorier och dessa tenderar liksom mode att gå i vågor, försvinna helt, bli klassiker och komma tillbaks i bästa fall uppfräschade och med nya spännande infallsvinklar. På senare år har vi tillexempel sett slashern försvinna till förmån för satanism och paranormala aktiviteter. Denna trend är nödvändig då dessa underkategorier tenderar att generera ett par lysande filmer för att sedan kännas trötta och urvattnade och mår bäst utav att hamna i träda ett par år tills någon ny förmåga dyker upp och väcker nytt liv i dem med nya infallsvinklar. The Apparition är ett lysande exempel på hur illa det kan gå när en underkategori, i detta fall det paranormala, tillåts vattnas ur så till den milda grad att vi redan sett allting som sker på duken förut, fast i mycket bättre versioner.

1973 utförde en samling forskare ett experiment för att få fram bevis för övernaturlig aktivitet genom att ta kontakt med den avlidna kollegan Charles Reamer. Experimentet som sedan blev känt som The Charles Experiment gick ut på att personerna stirrade på en teckning av den avlidna mannen samtidigt som de alla fokuserade väldigt intensivt på honom i hopp om att lyckas åkalla hans ande i rummet.

Flera år senare har collegestudenterna Patrick (Tom Felton), Lydia (Julianna Guill), Greg (Luke Pasqualino), och Ben (Sebastian Stan) beslutat sig för att återskapa The Charles Experiment med den skillnaden att de nu med hjälp av modern teknologi ska förstärka koncentrationen som riktas mot den avlidna mannen. Deras experiment ger önskvärt resultat då ljuset slocknar, bordet börjar skaka och den elektroniska utrustningen säckar ihop, men det hela slutar i katastrof då något attackerar Lydia i mörkret och när ljuset åter tänds är hon spårlöst försvunnen.

Ytterligare några år senare har Ben gått ur college och håller på att flytta ihop med sin käresta Kelly (Ashley Greene) i ett närmast obebyggt förortsområde. Kelly är lyckligt ovetande om det kaosartade experiment som hennes pojkvän deltagit i under skolgången och Ben har inte längre någon vidare kontakt med kamraterna som delar hans hemlighet även om Patrick allt som oftast ringer och mailar honom utan att få svar. Det lyckliga paret hinner dock inte mer än flytta in i det nya huset innan märkliga fenomen börjar uppenbara sig. Märkligt mögel dyker upp här och var i huset, grannens hund avlider till synes oförklarligt i husets tvättstuga och dörrar som lämnades låsta återfinns på vid gavel. När Kelly återfinner en video på Bens dator som dokumenterat det paranormala experimentet gör hon genast kopplingar till de övernaturliga fenomen som yttrar sig i huset och konfronterar Ben som berättar hela historien för henne. De är båda övertygade om att deras nya hus är hemsökt men då de slutligen kontaktar Patrick menar han på att det inte är huset som är hemsökt utan de själva. Patrick är nämligen övertygad om att de genom sitt experiment lät något från den andra sidan äntra vår värld och att denna varelse jagar dem en efter en för att ta deras liv och på så vis själv växa sig starkare.

The Apparition

"The Apparition ger oss en hel del scener som i teorin är obehagliga, men vi har sett allt från mögel som sprider sig i fasligt tempo på oanade platser till likbleka flickor som kravlar fram ur gömmorna förut"

I och med The Apparition långfilmsdebuterar Todd Lincoln som regissör och manusförfattare och även om jag är övertygad om att hans vision var bra och att han gav sig in i projektet med ambitionen att ge publiken en liten pärla inom genren så blev resultatet ett tämligen platt fall. Inledningen bådar gott med autentiska bilder från ett parapsykologiskt experiment men så fort skådespelarna intar scenen dör allt vad originalitet och prestation heter och vi blir lämnade i en sörja av oengagerade skådespelare, trötta klyschor och skrämseleffekter vi redan sett alltför många gånger förut. Det är svårt att säga exakt vart det hela börjar gå fel då man verkar ha lirat med en schysst budget, vilket återspeglas i snygga effekter och något sånär kända skådespelare, men att både manus och regi är av bristfällig karaktär råder det inga tvivel om och jag blir förvånad om Lincoln kommer få röra sig med liknande medel i framtiden, i alla fall under Warners vingar.

Visst, The Apparition ger oss en hel del scener som i teorin är obehagliga, men vi har sett allt från mögel som sprider sig i fasligt tempo på oanade platser till likbleka flickor som kravlar fram ur gömmorna förut och då i bra mycket bättre sammahang. Varenda scen känns som en billig kopia av scener ur andra filmer och när man klipper in dessa scener i en story som saknar all tillstymmelse till logik och presenterar dem genom skådespelare vars närvaro är lika med noll är inte ens igenkänningsfaktorn en källa till rysliga behag. Alla filmens typiska skräckscener är för övrigt med i trailern nedan så det bästa med produktionen är kanske att skräckfans kan se trailern ihop med likasinnande och leka ”gissa filmen”. Till filmens fördel ska sägas att den har en helt OK speltid på bara 82 minuter vilket gör att man aldrig blir direkt uttråkad utan kan se klart filmen även om man kommer lämna den med en tafatt axelryckning.

Filmens skådespelare är inte rakt igenom usla då de visat prov på bättre insatser i tidigare produktioner men de är samtidigt så pass intetsägande att de levererar noll utan en stadig hand från regissörens sida. Den största besvikelsen är Tom Felton som halva jordklotet känner som Draco Malfoy från Harry Potter. Agerandet från Feltons sida är obefintligt då han inte levererar en enda replik med trovärdighet eller minsta tillstymmelse till pondus. Sebastian Stan i rollen som Ben har dock mer speltid än Felton och blir på så vis än mer plågsam att följa. I en skräckfilm blir det väldigt påtagligt när skådespelare är frånvarande eller taskigt regisserade då det är svårt att övertyga publiken om att karaktärerna svävar i livsfara när skådespelaren bakom karaktären verkar gå i egna tankar. Den enda skådespelaren som kommer ur soppan med någon slags heder är Ashley Greene i rollen som Kelly, men inte heller hon lämnar oss med ett bestående intryck vilket i och för sig främst beror på intetsägande karaktärer, taskig regi och slöa motspelare.

Fans av genren bör undvika The Apparition i den mån det går då jag lovar att man får ut mer av att se om filmer som Insidious eller The Ring. Tittare som är oinvigda i genren kan säkerligen få ut ett par kalla kårar av filmen men räkna inte med att storyn bjuder någon vidare behållning.

The Apparition

Utgåvans bildåtergivning är stundtals riktigt bra men samtidigt väldigt ojämn. Vissa av filmens scener är inspelade med handhållen kamera och ska därmed se skitiga, flimriga och ryckiga ut vilket jag förstår och uppskattar då det kan vara ett lysande sätt att skapa effekt i en skräckfilm. De scener som är inspelade i dagsljus ser för det mesta riktigt bra ut med naturtrogna hudtoner, bra djup och vidd när det kommer till färg och kontrast samt god detaljrikedom. Under stundom drabbas vi dock av vissa mjukare partier och dessa dyker upp lite för ofta för att man ska kunna vifta bort dem men det som kanske blir mest problematiskt är den något överexponerade svärtan. En film som The Apparition är av förklarliga skäl en mörk film och tyvärr är det allt som oftast lite för mörkt vilket leder till att skuggspel, texturer och detaljer faller bort under våra nattliga episoder.

Den enda aspekten av filmen och utgåvan som verkligen fungerar är dess stabila och stundtals rysliga ljudbild som presenteras i en 5.1 mix. En skräckfilm utan ljud blir aldrig riktig skräck då ljudeffekter och spänningsmusik står för väldigt stor del utav det som i en bra skräckfilm får vår kroppsbehåring att stå i givakt. Tyvärr räddar ljudeffekterna i detta fall inte filmen som sådan men visst bidrar de till någon enstaka ryckning i nervsystemet. Surrounden utnyttjas väl och öppnar upp för en dynamisk och kuslig ljudbild som bjuder på imponerande djup med låga botten och effektfull topp. Musiken passar väl in och florerar i samtliga högtalare med viss frontbetoning. Dialogen är lätt att hänga med i och drunknar aldrig i ljudbilden utan håller sig ständigt långt fram i mixen.

Extramaterial:The dark realm of paranormal, Haunted Asheville, The experiment of the Apparition, The Apparition: A cinematic specter

Extramaterialet består av fyra kortare featuretter som har en total speltid på ca 25 minuter och berör det övernaturliga snarare än själva filmen. Den ganska välkända amerikanska spökjägaren Joshua P. Warren dyker upp i samtliga fyra inslag och det är egentligen bara inslaget The Apparition: A Cinematic Spectre som berör filmen i sig och visar upp skådespelare samt regissör. Generellt sett har jag inget emot att filmer på ett visst tema bjuder på extramaterial som berör temat snarare än filmen men i fallet med The Apparition blir det bara larvigt då filmen i sig knappast får upp publikens intresse för det paranormala. I slutändan känns det som 25 minuter reklam för Warren vilket kanske påvisar att inte ens filmbolaget satte några större förhoppningar till filmen i sig. I ett av inslagen försöker Warren återskapa filmens experiment tillsammans med ett par kollegor, men ingenting händer vilket får mig att starkt ifrågasätta inslaget då det enbart lämnar åskådaren med ytterligare en gäspning, eller två.

Aktuella priser för The Apparition

CDON.COMThe ApparitionThe Apparition hos CDON.COM99krFraktinfo
Discshop.seThe Apparition The Apparition  hos Discshop.se99krFraktinfo