Shame

Shame

Ännu ett mästerverk signerat Steve McQueen

Steve McQueen, inte skådespelaren, dök upp i branschen 2008 då han skrev och regisserade kritikerhyllade Hunger. I huvudrollen fann man skådespelaren Michael Fassbender och det verkar som att de båda herrarna fastnade för varandra då Fassbender innehar huvudrollen även i McQueens andra långfilm Shame från 2011. Om rollen i Hunger var fysiskt krävande då Fassbender tvingades gå ner närmare 15 kilo, är rollen i Shame minst sagt psykiskt krävande då han här gestaltar en sexmissbrukare av stora mått.

Brandon (Michael Fassbender) är på ytan en lyckad man i yngre medelåldern med ett bra jobb i New York och ger ett gott intryck på arbetsplatsen. Under ytan döljer sig dock en ensam man vars enda egentliga umgänge är chefen David (James Badge Dale) som han ofta går på krogen med och hjälper som wingman, även om det oftast är Brandon som får damerna. Brandons isolerade liv bottnar i ett grovt sexmissbruk och de enda relationer han inleder som inte är relaterade till arbetet är sådana han får genom prostituerade och på sexsajter på nätet. Han onanerar frekvent både hemma och på arbetet där han surfar runt på hemsidor med grovt sexuellt material. Hans förtroende på arbetsplatsen är dock så stort att när företaget på grund av ett virus finner att hans dator är nerlusad med porr antar man genast att det är sommarvikarien som varit framme.

Brandon lever sitt liv i synd och är skamligt medveten om sitt beroende men han ser inte heller någon utväg på sitt problem. När han väl försöker anordna en proper date med en kollega går det åt skogen då han inte ens kan få upp den i ett seriöst sammanhang. En dag kommer han dock hem och finner en objuden gäst i badrummet, en gäst som kommer ställa hans dekadenta liv på ända. Systern Sissy (Carey Mulligan) med artistdrömmar har kommit hem från Los Angeles efter strul med pojkvännen och övertalar att Brandon att låta henne sova på hans soffa. Situationen blir både ovan och obehaglig för Brandon då Sissy är hans raka motsats som söker närhet och vill prata om tankar och känslor. Brandon kan inte heller ägna sig åt sina fetischer på samma sätt vilket ökar hans ångest men kanske kan Sissys närvaro vara exakt vad som behövs för att Brandon ska ta tag i sitt leverne.

Shame

"Shame bör hamna högst upp på Fassbenders CV framöver då han gör en av sina bästa prestationer hittills"

Steve McQueen har med sina två första filmer lyckats med en bedrift som få klarar av. Han har både skrivit manus och regisserat vilket inte brukar vara det optimala upplägget för succé då en manusförfattare lätt blir hemmablind när han ska väcka liv i sin egen story. Med Fassbender i huvudrollen och ungefär samma team med sig i produktionen har han dock klarat av det galant både vad gäller Hunger och Shame vilket gör att förhoppningarna är skyhöga inför hans kommande projekt Twelve Years a Slave, också den med Fassbender i huvudrollen.

McQueen har med Shame åtagit sig ett ämne som är tabu och har inte den minsta ambition att försköna det missbruk som skildras, tvärtom får han en film som präglas av sex och naket att kännas riktigt osmaklig. Det är dock inte de fysiska aktiviteterna utan det psykiska lidandet som stannar kvar på mina näthinnor när eftertexterna börjar rulla och jag mår rent av lite illa. Den brittiska indiekänslan präglar produktionen även om filmen utspelar sig i New York och något säger mig att en film som denna hade varit svår att få till i Hollywood. När amerikanska bolaget Fox Searchlights köpte rättigheterna till filmen fick den nämligen 17 årsgräns vilket är väldigt ovanligt för ett drama och det säger på sätt och vis sitt om jänkarna. Trots detta blev filmen tokhyllad av både kritiker och publik och är till dags dato den film med 17 årsgräns som dragit in mest pengar på bio, efter Showgirls.

Med en ganska sparsam dialog och återhållsamma känslospel ger filmen oss en djup inblick i en sexmissbrukares liv. Vi ser mannen med den ordnade fasaden och det höga anseendet byta skepnad totalt bakom lykta dörrar likt Dr. Jekyll och hans Mr. Hyde. En stilig man som med en smula social kompetens inte hade haft några som helst problem att få tag i kvinnor vänder sig istället till prostituerade och betalda dansare på en datorskärm för att stilla sitt köttsliga begär. Det hade gått att göra en film som denna på ett ytligt sätt men McQueen har inte för avsikt att skrapa på ytan utan låter oss följa med Brandon även i de stunder av skam och oro som kommer till den syndiga livsstilen, därav filmens titel. Det hela blir såklart än mer ångestladdat då missbrukarens syster utan förvarning dundrar in i hans liv.

Relationen mellan Sissy och Brandon blir lite av ett nav i berättelsen då Sissys närvaro rör upp känslor inom den annars så tillbakahållna Brandon. Detta skildras fantastiskt då Brandon ser Sissy uppträda på en krog och hans fasad rämnar totalt när hon framför en avskalad och väldigt vacker version av New York, New York. Vi ser en tår i Brandons öga vilket fram till den punkten är den enda riktiga känsloyttring han påvisat. När Sissy hamnar i säng med Brandons chef kommer nästa känsloyttring i form av vrede som i det närmaste kan liknas vid svartsjuka från Brandons sida. Det är också i dialogen mellan bror och syster som mycket av det obehag man känner byggs upp. Sissy söker verkligen sin broders närhet och vill prata om känslor medan Brandon ständigt stöter bort henne, ändå känns den spänning som uppstår dem emellan i det närmaste sexuell. Vi får inte veta särskilt mycket om deras förhållande till varandra sedan tidigare men Sissy hintar om att det förflutna kanske inte var en dans på rosor med sin vackra replik "We're not bad people, we just come from a bad place".

Michael Fassbender innehar inte bara huvudrollen i Shame, han är själva filmen. Filmer som X-men och Inglourious Basterds i all ära men Shame bör hamna högst upp på Fassbenders CV framöver då han gör en av sina bästa prestationer hittills, så har han också fått en rejäl drös utmärkelser för rollen. Här lyckas han gestalta en grov missbrukare med alla spel och all yta samtidigt som han förmedlar all ångest som följer med missbruket. Det är en roll med få ord men med desto mer agerande och jag blir riktigt imponerad utav vad han åstadkommer. Kemin som uppstår mellan honom och Carey Mulligan är likaså av högsta klass då det verkligen slår gnistor om de båda, om än olycksbådande sådana. Stämningen i deras gemensamma scener är ofta ofattbart tät och känslan av att något ska hända är ständigt påtaglig. Även om vi, antagligen precis som Brandon, försöker föra bort tankarna från det laddade band de binder emellan sig är det omöjligt att inte se det och det är förbaskat bra gjort av både Mulligan och Fassbender.

Shame

Som brittisk indieproduktion som för visso självfallet skulle exporteras och bli en hit även i USA, är Shame en produktion med relativt låg budget. Glädjande nog är inte detta något som märks på blu-ray utgåvan då både bild och ljud gör filmen rättvisa.

Vi bjuds en MPEG-4 AVC transfer i skala 2.40:1 som under ett tunt lager grynighet ger oss en superb detaljrikedom. Då Fassbenders karaktär minst sagt är av den slutna sorten är hans minspel vår enda chans att lära känna honom och transferns starka detaljrikedom och klibbigt intima närbilder låter oss se vartenda snett leende, varenda menande blick och modfällda tår som sprids över det fårade ansiktet. Närbilderna är den stora styrkan men Sean Bobbitt bakom kameran fångar även upp vackra motiv från ett kallt New York som bidrar starkt till den ensamma känsla McQueen vill förmedla. Färgpaletten man använder sig av är således också ganska grå och kall när vi befinner oss utomhus eller i Brandons lägenhet, men färgstarka karaktärer och de scener som utspelar sig i krogmiljö är desto mer färgsprakande om än ganska mjuka i sin framtoning. Många av filmens scener utspelar sig på natten där vi i källmaterialet finner att detaljrikedomen minskar något och grynigheten tar lite större plats, men transfern i sig finner jag inga större fel på.

Vad gäller ljudspåret som presenteras i DTS-HD MA 5.1 är det också relativt dynamiskt mot vad vi brukar kunna vänta oss när det kommer till dialogdrivna dramafilmer. Hela surrounden kommer till sin rätt då den alltid fångar upp företeelser i omgivningen . Ofta handlar det om regn som öser ner, tjatter och mekaniska läten på tunnelbanan eller dämpat prat på krogen men även i de mindre uppenbara scenerna tycks systemet fånga upp fotsteg och ekon på ett vackert sätt. Dialogen är ständigt välmixad och drunknar aldrig i yttre omständigheter utan fångas upp hur intensiv eller vag den än må vara. Filmens soundtrack av Harry Escott sitter som handen i handsken och bidrar ganska mycket till hur pass levande den annars tragiskt sterila berättelsen upplevs. Den ganska tragiska musiken fyller vid tillfällen rummet från alla vinklar och vrår vilket känns helt rätt och hjälper oss att verkligen leva oss in i Fassbenders tragiska karaktär. Med andra ord ett skolexempel på hur bra ett på ytan stillsamt drama kan låta.

Shame

Tyvärr lyser extramaterialet med sin frånvaro. Shame är ett exempel på en sådan film då man mer än gärna hade grävt ner sig i information, gärna i form av ett kommentarspår.

* * *

Shame är ett av de starkaste släppen på blu-ray i år då jag har svårt att tänka mig att filmen lämnar någon oberörd. En ångestladdad historia skildras utav en regissör vars karriär enbart har börjat men som likväl utlovar stordåd och en liten ensemble skådespelare som övertygar. Att produktionen i sig håller det närmaste referenskvalitet gör inte saken sämre.

Aktuella priser för Shame

Discshop.seShame the devil Shame the devil  hos Discshop.se49krFraktinfo
WEBHALLEN.comShame (2011) Shame (2011)  hos WEBHALLEN.com49krFraktinfo
CDON.COMShame the DevilShame the Devil hos CDON.COM59krFraktinfo
Discshop.seShame (Import)Shame  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 82  av 100.

Shame

Shame blu-ray cover

Genre: Drama
Releasedatum: 2012-06-27
Speltid: 100
Skådespelare: Michael Fassbender, Carey Mulligan, James Badge Dale, Hannah Ware, Nicole Beharie, Amy Hargreaves, Lucy Walters, Elizabeth Masucci, Anna Rose Hopkins, Briana Marin, Alexandra Vino, Robert Montano, Jake Richard Siciliano, Jay Ferraro, Alex Manette

90%
90%
96%