Seven

Seven

De sju dödsynderna...

Stackars David Fincher var nog missmodig efter sin regissering av Alien 3 (1992). En bedrövlig storfilmsdebut, även om den knappast var en fullständig kalkon, med fans som än idag ratar filmen som det som fördärvade Alien-serien för all framtid. Nåväl, om regissören alls kan hållas skyldig för snedstegen i filmen, (han verkar fast benägen att understryka sin egen avsky för hur den artade sig) kom i så fall upprättelsen ganska snart. Tre år senare spelades Seven in och efter det rådde det ingen tvekan om att Fincher skulle sätta sin egen personliga prägel på filmhistorien.

I regnens och smutsens nedgångna storstadsvärld, med förfall och ökande brottslighet, håller Detective Lt. William Somerset (Morgan Freeman) som poliskårens främsta utredare envist motstånd mot en vardag som blir mörkare, fylld av hemsk laglöshet. Dock inte så länge till, snart tar han ut sin fulla pension och ger sig av långt därifrån. Men, han har en vecka kvar. Rent formellt, och hans egentliga uppgift under denna tid blir att sätta in kårens nytillskott Detective David Mills (Brad Pitt) i staden och arbetet. Somerset är inte särskilt road av uppgiften och verkar närmast irritera sig på ynglingen, som är både entusiastisk och kaxig. Han kanske var en god utredare på sin förra arbetsplats, men den här staden har han inte sett än.

De blir kallade till en brottsplats. En gravt överviktig man har hittars död, fastbunden vid en stol i ett risigt gammalt hus. Ingen tvekan om saken – det rör sig om ett sadistiskt mord. Närmare undersökningar visar snart att mannen förmodligen tvångsmatats till döds. På baksidan av kylskåpet hittar man ordet ”gluttony” - frosseri inskrivet. Inte långt därefter hittas en advokat mördad på sitt kontor, ”greed” – begär skrivet över golvet, med hans eget blod.

Somerset ser en självklar koppling. Det rör sig uppenbarligen om en seriemördare, som på något vis använder sig av de sju dödssynderna som inspiration. De kan med stor sannolikhet förvänta sig fem offer till, om de inte får fast gärningsmannen. Snart hittar man också utplacerade ledtrådar som binder morden samman och dessutom spår som kan leda till nya brottsplatser. Mördaren verkar inte orolig att åka fast, bara angelägen att poliserna inte ska missa något av vad han gör. Den snart pensionerade polisen ser början på något riktigt stort och säger direkt: han tänker inte låta sig involveras i något som detta med så lite tid kvar på jobbet.

Så småningom får Somerset en inbjudan till middag av Mills fru Tracy (Gwyneth Paltrow). Den gamle mannen mjuknar snart när han välkommnas in i deras hem. Han har hållit sin kollega kort hittills, men nu kommer de varandra närmare. Kanske är han inte helt omöjlig? Det dröjer inte länge förrän Somerset ändå måste kasta ett getöga på Mills undersökning, han har fått ta över jobbet som ledande utredare för de senaste morden. Mycket andrum får inte poliserna, för snart uppdagas ännu ett mord. Somerset är med av bara farten, väl införstådd med att Mills inte kommer klara att lösa fallet utan hjälp. Samtidigt börjar han få onda aningar – kanske blir det inte en fråga om att lösa historien utan mer att minimera skadorna för de inblandade, inte minst för den unge Mills och hans fru.

Seven

"Det oändliga regnet, smutsen och våldet – alltihop rör sig mot en abstraktion, det är en slags krigskådeplats"

Seven – en ganska ordinär polisthriller hade man kunnat tänka sig. De inledande scenerna, stilistiskt noirdoftande. Typisk deckarmiljö, kan det tyckas. Men vänta och se. Filmskaparna gör något mer utav den här filmen än vad man kan få ut av en vanlig spänningsfilm. Hela miljön tycks istället för att verka stereotypt vara en plats bortdragen från den verklighetsförankring som deckare vanligen spelar med. Staden nämns aldrig vid namn, dess omfång och placering blir aldrig etablerad av övergripande bilder. Istället visar kameran oss bara nedåt, tar oss där på plats med karaktärerna klaustrofobiskt nära. Vi är instängda med dem. Det oändliga regnet, smutsen och våldet – alltihop rör sig mot en abstraktion, det är en slags krigskådeplats. Ingen vanligt stad, utan en scen där mänsklig grymhet i sig definieras.

Det är frosseri såklart. Billigt, kan man till och med tycka. Den chockerande effekten i mördarens sadistiska uppfinnelserikedom. Det ska slås rekord i vidrighet, det ska skrämmas. I denna film blir det dock inte så billigt. I denna rysliga, obestämda värld man skapat finns det på ett sätt inga sådana regler. Våldet kan vara hur hemskt, mer mardrömslikt än verkligt, det vill. Våldet är en slags konst här, lika skrämmande som fascinerande.

Som en kontrast till den överväldigande brutaliteten är Morgan Freemans lysande tolkning av den lugna veterandetektiven Somerset. På något sätt är han sig själv lika mycket som karaktären i filmen, fast det kanske också beror på att Seven är en av de starkaste filmerna han medverkat i och prestationen här således det han blir förknippad med. Kemin mellan honom och Brad Pitt är beundransvärd. Den äldre erfarne och cyniske, den mer naiva men hoppfulla ynglingen. Kanske låter det inte heller som en alltigenom orginell duo. Men här är det faktiskt trovärdigt.

Det verkar finnas gott om politiska och humanistiska frågeställningar som rör sig mellan filmens mord, inte minst i det som sker i de två huvudfigurernas relation. Mördaren själv, sin sadism till trots, har kanske ändå vissa poänger i sin världsbild. Men dessa budskap är inte särskilt överskuggande. Med avsikt – det är inte detta som är filmens huvudsakliga ändamål, det är mera spänningen. Spänning som uppkommer just i frosseriet i de allra värsta scenariona. Ohyggligt spännande blir det också. Det är en narrativt stilig berättelse, även om vissa delar av polisernas detektivarbete är lite enkelt anpassat till något som ska rymmas inom 2 timmar-strecket.
Hur som helst. Den sista twisten, ja den är ju helt enkelt av ett särdeles slag. Oväntad, men inte ologisk. Sätter ribban av förfärligheter ännu högre, just när man trodde att taket var nått.

Seven

Sevens nyutgåva ser verkligen makalöst snygg ut, dess minst sagt skumraska miljöer, tydligen inget hot för att döda bildens omfång. Upplösningen är 1080p High Definition, med 1.85:1 ratio. Inget tvekan att den tar hand om filmen på ett ypperligt sätt. Svärtan i storstadmiljön är extremt skarp, tackom och lovom och det märks aldrig av något kross som tar bort information i skuggiga partier. Istället är detaljerna häpnadsväckande filmen igenom, även i dåligt upplysta scener. Den avsedda looken tycks fullkomligt bevarad och de påfallande dävna färgerna något som bidrar till stämningen. Störningar tittar bara förbi i form av enstaka digitalt flimmer. Det är en bild som passar perfekt för en fin filmupplevelse, med snyggt lager av korn till verklighetsnära färgblandning med riktiga hudtoner. Sammantaget är detta en av de mest utsökta bildupplevelserna som går att hitta på blu-ray.

Ljudspåret är ett utan kvalitetsförlust komprimerat DTS-HD Master Audio 7.1 som är minst lika storartat som filmens formspråk i sig och bildkvaliteten på denna disk. Det bidrar till att man blir fullständigt innesluten i atmosfären, det eviga regnet särskilt, tillsammans med stadens andra ljud. Det enda som kan nämnas som dåligt med denna transparenta, mastika atmosfärsingivande ljudbild är att dialogen någon gång blir en smula dränkt. Övertygande är annars varje ljud, oavsett varifrån de tycks komma, med precisa riktningar och omisskännlig styrka och klarhet. Den låga basen är stark, om inte fullständigt verklighetstrogen, så levererar den i alla fall med så pass mycket kraft att filmen väl aktiveras i stunder med hårda och råa ljud. Musiken är också en bra upplevelse här, med tydligt klingande toner, mest minnesvärd givetvis Bachs milda andrum i biblioteket som Somerset besöker – en av de få riktigt lugna stunderna i filmen, ett andrum innan det brakar lös på riktigt. Ljudspåret verkar på det hela taget väldigt troget källmaterialet och lyfter denna hisnande historia till en nivå som jag inte sett den i andra gånger.

Seven

Utgåvan är lastad med en helt klart imponerande tyngd av extramaterial. Menyn är visserligen något rörig, ackompanjerad av irriterande oväsen, men vilket innehåll man kan finna! Bara som inledning under rubriken Behind the Story erbjuds man inte ett, utan så mycket som 4 olika kommentarspår. Här spelar det ingen roll vad i filmen som man finner mest intressant, varje del verkar finnas med. Vill man höra frontfigurerna; David Fincher, Morgan Freeman och Brad Pitt diskutera filmen mera skådespelarmässigt; Regissören tillsammans med författaren Richard Dyer, manusförfattare Andrew Kevin Walker, klippare Richard Francis Bruce och Michael de Luca från New Line Cinema fokusera på själva storyn i sig; regissören med cinematograf Dadius Khondji, designer Arthur Max, ljuddesigner Ren Klyce, samt manusförfattare och klippare prata om filmens visuella uppbygnad och estetik; eller höra vad kompositören Howard Shore, tillsammans med ljuddesignern och manusförfattaren, har att säga om filmens soundtrack. Beslutsångest? Jag kan i så fall lugnt påpeka att varje spår i sig är väldigt informationsrikt och intressegivande och är man sugen på djupare kunskap om filmen, är vilket som helst av dem gott nog, vilket också är rätt imponerande. Under Behind the Story finns också Production Designs som visar designen av milöerna i filmens många olika brottsplatser.Under samma rubrik hittar man till sist också Still Photographs, en lång rad foton med flera rubriker, alltsammans kommenterat av olika figurer; John Doe's Photographs, kommenterat av fotografen Melodie McDaniel ; Victor's Decomposition, kommenterat av regissören, Police Crime Scene Photographs och Production Photographs kommenterat av fotografen Peter Sorel, och The Notebooks, kommenterat av Clive Piercy.

Nästa huvudrubrik Additional Footage, ger oss 7 extra, eller utökade scener med väljbart kommentarspår till och bildmanuset till öppningscenen som togs bort från den färdiga filmen. Vi hittar också slutet på filmen som det var tänkt från början och bildmanuset till detta slut, återigen med valfria kommentarspår. Sedan kommer vi till Exploring of Title Sequence där vi kan fördjupa oss i öppningssekvensen med tre olika vinklar och sex olika ljudalternativ, som innehåller bl.a. kommentarer från olika håll. Sist kommer vi till rubriken Extras där vi hittar ännu fler sekvenser. Theatrical EPK, som är en ganska sedvanlig bit med lätta kommentarer från filmskaparna och skådisar, lite klipp från filmen och lite bilder bakom kameran. Mastering for the Home Theater, kommer sedan och innehåller intressant info om hur filmen arbetades om till hemmabiosystemet, både i ljudet och det visuella. Här inkluderas Audio Mastering, kommenterat av Brant Biles och Robert Margouleff; Video Mastering, kommenterat av Stephen Makamura och Evan Edelist; samt Color Correction kommenterat av Stephen Makamura. Härefter kommer Telecine Gallery där vi kan undersöka tre olika klipp från filmen och välja och jämföra mellan det gamla och den nya video mastern och vice versa med ljudspår. Scenerna är Outside Gluttony, Inside Gluttony, och Coda. Sist på denna räcka av extra finner vi den teatraliska trailern för Seven.

* * *

Det är inget tvivel om saken: Seven är en verkligt spektakulär film som förenar spänning och skräck, med en filmarbete som hör till det yttersta som finns att skåda. Den behöver knappt lovordas till max, eftersom den redan står som en av de mer populära filmerna i samtiden med en trygg fanbas, fråga kritiker som andra tittare! Denna utgåva är tveklöst en av de som borde ligga långt fram på inköpslistan för en filmfantast, en perfekt hemmabioupplevelse som den erbjuder, med ambitiöst och interaktivt extra. Vi kan lugnt säga: blu-rayen sällar sig självklart till de titlar vi rekommenderar starkast på highdefintion.se

Aktuella priser för Seven

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-12-06
WEBHALLEN.comThe Last Seven (2010) The Last Seven (2010)  hos WEBHALLEN.com29krFraktinfo
Discshop.seLast seven Last seven  hos Discshop.se49krFraktinfo
Discshop.seThe Magnificent Seven The Magnificent Seven  hos Discshop.se49krFraktinfo
CDON.COMThe Last SevenThe Last Seven hos CDON.COM59krFraktinfo
CDON.COMSeventh SonSeventh Son hos CDON.COM59krFraktinfo
WEBHALLEN.comSeven (1995) Seven (1995)  hos WEBHALLEN.com59krFraktinfo
CDON.COMThe Magnificent SevenThe Magnificent Seven hos CDON.COM59krFraktinfo
CDON.COMSeven PoundsSeven Pounds hos CDON.COM79krFraktinfo
Discshop.seSeven Psychopaths (Blu-ray + DVD)Seven Psychopaths (Blu-ray + DVD) hos Discshop.se79krFraktinfo
WEBHALLEN.comSeven Pounds (2008) Seven Pounds (2008)  hos WEBHALLEN.com85krFraktinfo
WEBHALLEN.comSeven Psychopaths (2012) Seven Psychopaths (2012)  hos WEBHALLEN.com89krFraktinfo
Discshop.seSeventh son Seventh son  hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seSeven Pounds Seven Pounds  hos Discshop.se99krFraktinfo
CDON.COMThe Edge of SeventeenThe Edge of Seventeen hos CDON.COM99krFraktinfo
Discshop.seSeven Samurai (Import)Seven Samurai  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo
Discshop.seMagnificent Seven (Import)Magnificent Seven  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo
Discshop.seSeven Psychopaths (Import)Seven Psychopaths  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo
Discshop.seThe Magnificent Seven (Import)The Magnificent Seven  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo
CDON.COMThe Magnificent SevenThe Magnificent Seven hos CDON.COM159krFraktinfo
CDON.COMThe Magnificent Seven - Limited SteelbookThe Magnificent Seven - Limited Steelbook hos CDON.COM199krFraktinfo
Discshop.seThe Edge Of Seventeen The Edge Of Seventeen  hos Discshop.se199krFraktinfo
Discshop.seSeventh Seal (Import)Seventh Seal  (Import) hos Discshop.se199krFraktinfo
Discshop.seSeventh Seal (2-disc) (Import)Seventh Seal  (2-disc) (Import) hos Discshop.se249krFraktinfo
Discshop.seHouse of seven corpses (Blu-ray + DVD) (Import)House of seven corpses (Blu-ray + DVD) (Import) hos Discshop.se249krFraktinfo
Discshop.seSeventh Sign (Import)Seventh Sign  (Import) hos Discshop.se249krFraktinfo
Discshop.seLove & Rockets - Seventh dream of teenage heaven (Blu-ray Audio)Love & Rockets - Seventh dream of teenage heaven (Blu-ray Audio) hos Discshop.se249krFraktinfo
Discshop.seThe Seven-Ups (Import)The Seven-Ups  (Import) hos Discshop.se249krFraktinfo
Discshop.seSeven deaths in the cat's eye (Import)Seven deaths in the cat's eye  (Import) hos Discshop.se249krFraktinfo
Discshop.seRed queen kills seven times (Import)Red queen kills seven times  (Import) hos Discshop.se249krFraktinfo
Discshop.seSeven Samurai (Import)Seven Samurai  (Import) hos Discshop.se249krFraktinfo
Discshop.seSeventh son (Blu-ray 3D + Blu-ray) (Import)Seventh son (Blu-ray 3D + Blu-ray) (Import) hos Discshop.se299krFraktinfo
Discshop.seThe Magnificent Seven Collection (Import)The Magnificent Seven Collection  (Import) hos Discshop.se299krFraktinfo
Discshop.seSeven days in May (Import)Seven days in May  (Import) hos Discshop.se299krFraktinfo
Discshop.seThe Magnificent Seven - 4K Ultra HD Blu-ray (Import)The Magnificent Seven - 4K Ultra HD Blu-ray (Import) hos Discshop.se399krFraktinfo
Discshop.seThe Magnificent Seven - 4K Ultra HD Blu-ray (Import Sv.Text)The Magnificent Seven - 4K Ultra HD Blu-ray (Import Sv.Text) hos Discshop.se399krFraktinfo
CDON.COMTrinity Seven: Complete Season CollectionTrinity Seven: Complete Season Collection hos CDON.COM449krFraktinfo
CDON.COMEureka Seven: Part 1Eureka Seven: Part 1 hos CDON.COM599krFraktinfo
Discshop.seWoody Allen: Seven Films - 1986-1991 (7-disc) (Import)Woody Allen: Seven Films - 1986-1991  (7-disc) (Import) hos Discshop.se799krFraktinfo
Discshop.seThe Magnificent Seven - Limited Edition (Import Sv.Text)The Magnificent Seven - Limited Edition  (Import Sv.Text) hos Discshop.se999krFraktinfo
Discshop.seThe Magnificent Seven - Limited Shoebox Edition (Import Sv.Text)The Magnificent Seven - Limited Shoebox Edition  (Import Sv.Text) hos Discshop.se999krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent J. Andervad, betyget 90  av 100.

Seven

Seven blu-ray cover

Genre: Thriller
Releasedatum: 2012-07-04
Speltid: 127
Bild: Widescreen 1.85:1 (anamorfisk)
Ljud: DTS 7.1 HD MA
Extramaterial: 4 commentaries featuring director David Fincher, actors Brad Pitt and Morgan Freeman, and other collaborators on the film, Additional/extended scenes, Alternate endings, Exploration of the opening title sequence from multiple video angles with various audio mixes and 2 commentary tracks, Production design and still photographs with commentaries, The notebooks: Full motion video details John Doe's writings, Mastering for the home theater: Includes alternate angles and audio between original and new masters, Theatrical trailer

Skådespelare: Morgan Freeman, Brad Pitt, Kevin Spacey, Gwyneth Paltrow, John C McGinley

90%
95%