Rock of Ages

Rock of Ages

Sex, Drugs and Rock n roll a la 80-tal

En filmrecension av S. Gustavsson , publicerad

Rock of Ages är från början en musikal baserad på musik och låtar från det glamrockiga 80-talet. En musikal som sattes upp för första gången redan 2005 i Los Angeles, och som tog vägen via både Broadway, Toronto och Australien, för att sedan även sättas upp i en svensk version i Stockholm. I samma veva görs en filmatisering utav musikalen med en hel hög kända namn bland aktörerna, och så klart en himla massa kända låtar som gemene man gärna diggar med till.

Året är 1987 och den söta småstadstjejen Sherrie (Julianne Hough) kommer till Hollywood för att söka lyckan och få möjlighet att leva ut sina musikaldrömmar. I samma stund som hon kliver av bussen blir hon dock bestulen och förövaren lyckas få med sig Sherries LP-skivor som är väldigt betydelsefulla för henne. Känslan av att äntligen vara framme i Hollywoods grumlas genast, men till hennes undsättning dyker den jämnårige Drew (Diego Boneta) upp som gör ett tappert försök att rädda skivorna, dessvärre utan framgång. Även Drew har drömmar om att bli sångare, och i väntan på att den drömmen ska uppfyllas jobbar han som bartender på Sunset Strip-rockklubben The Bourbon Room. Sherrie som är ny i staden följer med till klubben och strax får även hon jobb där, och känslorna mellan henne och Drew utvecklas snart till ett blomstrande förhållande.

Den legendariska klubben The Bourbon Room drivs av den något vemodige Dennis Dupree (Alec Baldwin). Klubben har fått borgmästaren i hälarna eftersom denna och hans fru är ute efter att stänga klubben, då de anser att staden ska rensas från den syndiga företeelsen som uttalas rock n’ roll. Att klubben skulle stängas är inget alternativ för dess ägare som istället satsar högt och tar dit superstjärnan Stacey Jaxx, som ska bli klubbens räddning.

Då Stacey Jaxx’s förband på kort varsel får förhinder och inte kan spela får Drew sin chans att kliva upp på scen. Trots nervositet tar han tillfället i akt, men just när han ska göra entré ser han sin älskade Sherrie komma ut från Jaxx’s rum med håret på ända. Misstankarna och de onda aningarna tar ett fast grepp om honom, och förhållandet med Sherrie går i kras.

Stacey Jaxx – mannen, myten, legenden – lever som en rockstjärna bör och tar tillvara på varje tillfälle och ser till att varje dag blir en fest. Därmed är han något opålitlig och hans manager har fullt sjå att se till så att han åtminstone år någorlunda nykter och kan stå rätt upp vid spelningarnas start. En kvinnlig reporter (Malin Åkerman) från tidningen Rolling Stones sätter dock tänderna i Jaxx och är inte alls så imponerad av hans leverne som den skara fans som står utanför på gatan och skriker hans namn. Jaxx är till en början skeptisk till reportern, men efter lite betänketid lyckas hon få ner han på jorden och den ökände Jaxx inser såsmåningom att sex, droger och rock n’ roll kanske inte är allt.

Rock of Ages

"Den ena hiten efter den andra, kantad med 80-talskläder och permanentat 80-talshår"

Filmen bygger som tidigare nämnts på musikalen Rock of Ages, som hade premiär för första gången 2005 i Los Angeles. Musikalen har hyst stora framgångar världen över och har som de flesta känner till även satts upp i en svensk version på China Teatern i Stockholm, med bland andra Johan Rheborg och Peter Magnusson i täten. Att filmen dök upp ungefär samtidigt som musikalen dök upp på svenska scenen har förmodligen varit en fördel för båda parter. Har man sett filmen blir man sugen på att se musikalen och vice versa.

Handlingen är ganska förutsägbar, och man anar redan i starten när Sherrie sitter på bussen på väg till Hollywood med massa drömmar i bagaget, vart det kommer bära hän. Drömmar ska uppfyllas och kärleken ska hittas. Sen spetsas det hela till med en superstjärna som verkligen lever upp till alla rykten om sex, drugs and rock n’ roll. Och även om handlingen inte är så spännande och de två timmarna kan kännas ganska långa mellan varven så är det ändå en ganska underhållande film. Men det går inte att sticka under stolen med att det är musiken som gör det. Hitsen radas upp, och även om det blir lite skämsvarning ibland när det gäller musikaler som filmatiseras så kan man inte låta bli att ryckas med av låtarna. Den ena hiten efter den andra, kantad med 80-talskläder och permanentat 80-talshår. Det är fantastiskt!

Det är en rad med kända ansikten vi ser i rollistan, förutom Tom Cruise så ser vi bland andra Alec Baldwin, Catherine Zeta-Jones, Malin Åkerman och Mary J. Blige. Det är dock två förhållandevis okända namn som har fått inta huvudrollerna, nämligen Julianne Hough som setts i amerikanska ”Dancing with the stars”, och den mexikanske tonårsidolen Diego Boneta. Men kärleksrelationen mellan Sherrie och Drew har vi sett förr och det blir aldrig särskilt spännande. Så trots att de största namnen inte har fått de största rollerna så är det ändå dom som gör jobbet, och får det hela att bli underhållande, för vad hade egentligen filmen varit utan en överspelande Tom Cruise som Stacey Jaxx?

Men det bör nämnas igen att det är musiken och dess låtmakare som ska ha störst eloge. För det är en radda med välkända hits som ligger till grunden för filmen. Vi hör alltifrån Scorpions, Poison och Guns N’ Roses till Def Leppard, Whitesnake och Twisted Sister. Och ska man göra en musikal så bör man ha ett gott förråd med låtar att ta ur, och det kan man inte säga annat än att man har haft här. Rock on!

Rock of Ages

När det kommer till filmens utseende så handlar det om en himla massa ögongodis i en transfer som ser ut exakt så som man vill tänka sig 80-talet så här i backspegeln. Bilden präglas av god skärpa, fina kontraster och en mycket glad och levande färgpalett. Färgerna är många och varma och presenteras med en sprakande lyster som ibland kanske rent av känns överanvänd. Ibland tar en viss nyans över hela spektrumet men då är det ett medvetet val och passar bra in. Svärtan är djup och bra och lämnar samtidigt plats för god detaljrikedom. Detaljrikedomen är hög och lämnar egentligen ingenting att önska.

Precis som man förväntar sig och i det närmaste kräver av en film som Rock of Ages så kommer den med ett aktivt surroundspår som i sina bästa stunder förflyttar oss in till de folktäta klubbarna med den dunkande 80-tals musiken. Under musiknumren lyfter både ljudbilden och lokalen man befinner sig i när man kollar på filmen medan samtliga högtalare är relativt aktiva. Även i de mer dialogdrivna scenerna är kanalplaneringen god och man använder flitigt de olika möjligheterna som ett 5.1 spår har att erbjuda. Tyvärr har man slarvat lite vid mixningen då de musikaliska sekvenserna ligger på en bra mycket högre ljudvolym än de dialogdrivna. Detta leder till att man tvingas vrida upp volymen när dialogen står i fokus och tvinga ner den när musiksekvenserna går igång, om man inte känner för att väcka grannskapet med glättig 80-tals pop, vill säga.

Extramaterial:Legends Of The Sunset Strip, The Stories We Sing, Defining A Decade, Any Way You Want It Music Featurette, Musical Numbers

Vi bjuds ett blandat och lite ojämnt extramaterial som presenteras av Poisons Breth Michaels:

Legends of the Sunset Strip: Vi möter bandmedlemmar från några av de största 80-talsbanden, som berättar om hur rock n’ roll-livet verkligen var när det begav sig.