Queen of The Damned

Queen of The Damned

Film förenad med verklig tragik

Denna film har väntad länge på en blu-ray utgåva. Att den ens kommer ut har kanske att göra med den tragiska händelse som egentligen blev större än filmen själv; att skådespelaren och sångaren, huvudrollsinnehavare i denna film Aaliyah dog i en flygolycka nätt och jämnt efter att filmandet avslutats. Denna hennes sista film är självklart dedicerat till henne själv och får ett värde sålunda, även om adaptionen i sig inte hör till det roligaste.

Vampyren Lestat de Lioncourt (Stuart Tonwsend) vaknar ur den dvala han försänke sig i för bortåt hundra år sedan. Världen har förändrats. Han känner det. Han hör det. Så snart han kvicknar till beger han sig upp till sitt gamla hus, som fortfarande finns kvar. Ett gäng ungdomar repar där sin musik. Lestat blir mycket imponerad av de hårdrockiga tonerna och bestämmer sig för att strunta i den gamla vampyrkodexen som säger att man ska skydda sin identitet för de dödliga. Han presenterar sig som vampyr och struntar i om de tror honom eller ej och övertygar dem efter en kort demonstration att han är utmärkt passlig som deras nya frontfigur och sångare.

Karriären rivstartar och Lestats band blir snart ett av de hetaste just nu och alla är fascinerade av den mystiska frontfiguren. Lestat njuter av att inte behöva hålla sig ifrån de döda och att få stå i ramljuset. Men han anar också att han snart kommer få höra ifrån andra vampyrer, som troligtvis inte är särskilt glada med hans framträdande. Inte minst räknad Marius de Romanus (Vincent Perez), hans gamla läromästare.

Någon helt annanstans. Jesse Reeves (Marguerite Moreau), plågad av konstiga drömmar och en märklig dragningskraft till det ockulta sedan barnsben, följer noga Lestat i media. Skulle han möjligtvis kunna ge de svar hon söker? Hon anser sig inte ha ett val än att söka upp honom, men vet inte att hennes inblandande kan bidra till att väcka saker till liv, saker som Lestat redan har börjat störa och som han dumdristigt underskattar.

Queen of The Damned

"I slutändan handlar det nästan bara om tom romantisering av ett sexistiskt vampyrtema"

Har filmskaparna hittat på något så här tramsigt alldeles själva, hinner jag tänka. En vampyr som blir hårdrockare! Men nej, jag minns snart; det rör sig ju om en adaptering utav en roman av kända vampyr-författaren Anne Rice. Förmodligen oändligt mycket trevligare i bokform, men jag bestämmer mig ändå för att inte döma ut filmen på förhand. Rockstjärna och vampyr. Kanske ligger de ändå inte allt för långt ifrån varandra, om man skulle rada upp deras egenskaper på papper. Förresten är vampyrens roll i vår tid ”förändrad”, för att använda ett ovärderat uttryck, särskilt i filmens värld.

Bortser man från att historien handlar om en hårdrockande vampyr, vilket egentligen från början tar bort allt vad skräckinslag heter, innehåller filmen en del småfina sevärdheter. En snygg rekvisita ändå, med vissa miljöer som känns rätt när det gäller vampyrer, särskilt i början. Mindre inspirerande är de ”moderna” vampyrerna och deras häng. Gotiska och sönderpundade ålar de sig fram på mörka gator. Mina tankar går till den gräsliga Blade-serien, men kanske var inte den först med att sätta denna återkommande stil.

Aalyah gör ett hyfsat ondskefullt, mest sexigt, inträde. Hennes karisma räcker en bit, men sen blir hennes svassande scener och väsande dialog för mycket. Specialeffekterna som hennes karaktär medför är inte extremt hisnande, filmen funkar egentligen bättre utanför actionscenerna. Då finns det en dialog som driver på handlingen ganska effektivt, även om den ibland är riktigt osmidig och ospännande, men i alla fall inte märkvärdigt stereotyp. Townsend funkar rätt bra som halvsnäll och mystisk vampyr. Fast hans, liksom många av de andras karaktärer får man aldrig något säkert och intressant grepp om.

I slutändan handlar det nästan bara om tom romantisering av ett sexistiskt vampyrtema, skräckinfluenser i princip bortkopplat här. Se hellre: filmatiseringen av Rices första bok, Interview With The Vampire (1994).

Queen of The Damned

Queen of The Damned-utgåvan ser rätt anspråkslös ut, men är definitivt laddad med bra kvalitet. Warner Home Video distribuerar och ger oss en 1080p HD-upplösning med 2.4:1 ratio. Med många nattliga scener kunde det blivit en suddig omgång, inte minst bland filmens olika vändningar i ljuseffekter. Denna blu-ray klarar dock lugnt av att ge bilden dess tänkta skärpa utan artificiering. Svärta fungerar fint, de ofta förekommande mörka scenerna har bra återgivning och detaljrikedom i ansikten och andra ting som snygga kostymdetaljer avslöjas. Färgpalleten är livlig, särskilt rött framstår och filmen har därtill en trevlig kornighet bevarad.

Ljudspåret likaså det fint, framställer de övernaturliga händelserna med bra flyt gentemot bilderna. Svart magi som får kroppar att självantända, vampyrer som flyger och far. DTS-HD Master Audio 5.1-spåret är nog i stort sätt intill felfritt och missar högsta betyg mest för att filmen kanske inte innehåller de mest fantastiska effekter. Surroundljud är det i alla fall föga brist på när blodsugarna sveper in, eller gör närvaron påmind på ett eller annat sätt från alla håll och kanter. Musik är alltså, makabert nog, en viktig del av filmen. Säga vad man vill om temat, säga vad man vill om musiken i sig, den är i alla fall välkomponerad och väl inspelad, välmixad och låter mycket bra. Dialogen och övriga verbala ting är aldrig svåra att höra och förstå sig på.

Queen of The Damned

På tal om anspråkslöst omslag, denna blu-ray innehåller dessutom (förutom bra kvalitet i bild och ljud) rätt mycket extramaterial:

Kommentarspår: Regisör Michael Rymer, producent Jorge Saralegui och kompositör Richard Gibbs. Dessa tre herrar anför pratiga kommentarer, som ändå ger mycket information. Det snackas dock allra mest om sådant de fick gå in och ändra i filmen i klipp-rummet, för att hitta helheten. Det diskuteras också mycket om var filmen avviker från romanen och problematiken här.
The Music of Lestat: Regissören och producenten diskuterar tillsammans med kompositörerna Richard Gibbs och Jonathan Davies, hur de skulle hitta rätt musik till vampyren Lestat och skapandet av studioalbumet. Senare kommer de också till inspelningen av livekonserten i Australien (föreställande Death Valley i filmen).
Creating The Vampires: En inblick i hur effekterna kring vampyrerna skapades. I sminkning, green screen och datoreffekter och med hjälp av linor till flygande sekvenser.
Aaliyah Remembered: Filmens upphovsmän, samt brodern Rashad Houghton ger en fin hyllning till den avlidne Aaliyah. Rashad medverkade till att göra klart filmen.
Slept So Long: Hela låten där den spelas upp live i filmen i Death Valley.
Not Meant For Me: Hela låten där den spelas upp live i filmen i Death Valley.
Borttagna scener: Tretton stycken sammanlagt, alla introduceras med en kort text som förklarar varför just den inte figurerade i den slutprodukten.
o Band Backstage (1:22)
o L.A. Mansion and Extended Flying Sequence (4:48)
o Jesse Visits the Admiral's Arms (2:14)
o Marius Talks (1:05)
o Original Jesse's Dream (2:55)
o Original Opening (2:17)
o The Ancients Rise (2:06)
o Groupies (1:41)
o Jesse on Plane (2:59)
o Jesse's Farewell Note (1:54)
o The Band (2:00)
o Akasha Dances (3:50)
o Ancients at Hollywood Sign (3:08)
Gag Reel: Skådespelarna dabbar sig till tonerna av trallig swing-jazz.
Music: Fyra musikvideor: Redeemer, Forsaken, System och Static X ”Cold”
Theatrical Trailer

* * *

Filmen i sig erbjuder inget märkvärdigt, en ganska kvav underhållning i slutändan, med vampyrer så som vi har sett dem många gånger förut. Utan att vara det minsta skräckinjagande, bara style-ade. Men utgåvan är fin, bild och ljud av bra kvalitet och mycket extra varav en del av det av värde. Filmen dediceras till Aaliyah som strax efter inspelningen dog tragiskt i en flygolycka, endast 22 år gammal.

Aktuella priser för Queen of The Damned

Discshop.seQueen of the damned Queen of the damned  hos Discshop.se49krFraktinfo
Discshop.seQueen of the damned (Import)Queen of the damned  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent J. Andervad, betyget 60  av 100.

Queen of The Damned

Queen of The Damned blu-ray cover

Releasedatum: 2012-11-07
Speltid: 101
Bild: 1080p High Definition
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Extramaterial: Aaliyah Remembered - hyllning till den avlidna skärnan, 2 Dokumentärer: Creating the Vampires och The Music of Lestat, Kommentarspår med regissör Michael Rymer, producent Jorge Saralegui och kompositör Richard Gibbs, 13 extra scener, Gag Reel, 4 musikvideor, 2 hela konsertsekvenser

Skådespelare: Stuart Townsend, Aaliyah, Marguerite Moreau, Vincent Perez, Lena Olin

35%
85%