Project X - Hemmafesten

Project X - Hemmafesten

Baksmällan på speed

Regissören Todd Phillips är för de flesta av oss känd som mannen bakom filmer som Road Trip och Baksmällan, en regissör vars ambition verkar vara att förverkliga så galna, på gränsen till vidriga idéer som möjligt på vita duken. Det är därför inte särskilt svårt att inse varför han valde att gå in som producent till Project X, en film vars ambition är att spåra ur så mycket som möjligt. Glädjande kan vi konstatera att man med Project X når upp till ambitionen då filmen tar oss med på en resa som från början till slut förvridit sig själv samt karaktärerna till oigenkännlighet.

De fyra vännerna Thomas (Thomas Mann), Costa (Oliver Cooper), Dax (Dags Flame) och JB (Jonathan Daniel Brown) går på high school i Pasadena men är för den sakens skull inte lyckliga. De är ett gäng utstötta nollor som aldrig blivit medbjudna på en fest och vars enda kvinnliga bekant är Thomas barndomskompis Kirby (Kirby Bliss Blanton). När Thomas nu fyller sjutton år har de dock planer för hur de ska lyckas bli accepterade av skolkamraterna; de ska anordna en fest i Thomas hus då föräldrarna är bortresta och fast Thomas tvivlar på att dra hem massa okända människor går han med på att max femtio personer får komma och att gästerna enbart får vistas utanför huset. Costa har dock helt andra planer och bjuder varenda människa han stöter på i rädslan att det ska sluta med att ingen dyker upp överhuvudtaget.

Oron ska visa sig vara obefogad när ryktet om festen spridit sig som en löpeld på skolan och via sociala medier. Strax är gården utanför villan packad med ungdomar som dricker sprit, badar i poolen och dansar. Även om Thomas femtiopersonersgräns sedan länge är övertrasserad mår han som en kung när han solar sig i glansen av den nyfunna populariteten men det dröjer inte länge innan det hela börjar spåra ur. Mer och mer folk anländer till huset och struntar blankt i Thomas regel om att festen skall hållas ute på gården. Till en början blir Thomas förtvivlad när han ser hur inredningen börjar fördärvas och hur grannarna ringer på polis men då Costa ständigt övertygar honom om att de kommer kunna städa upp innan föräldrarna kommer hem går han slutligen med på att ge järnet och släppa på sina regler. Det hela urartar småningom ännu mer och innan festen är avklarad har både insatsstyrkor och TV-team anlänt till villan i Pasadena och varken pojkarna, villan eller grannskapet kommer någonsin bli detsamma igen. Till råga på allt har Dags lyckats fånga hela festen med sin videokamera.

Project X - Hemmafesten

"Humorn är väldigt rå och man drar sig inte för att tänja på gränserna"

Project X är en debutanternas produktion som antagligen enbart blivit av tack vare Todd Phillips tyngd som producent. I regissörstolen finner vi Nima Nourizadeh som tidigare enbart sysslat med musikvideos, ett faktum man förstår när man ser filmen, och hans uppgift är att föra liv in i ett manus författat av Michael Bacall och Matt Drake. Själva storyn är långt ifrån exceptionell vilket man förstår direkt utav att läsa texten på baksidan av omslaget eller ovan summering; Fyra loosers vill bli accepterade och anordnar därför en fest som spårar ur totalt. Vad som dock skiljer sig en hel del ifrån liknande filmer är att man valt att spela in filmen under de dokumentärliknande förhållanden som blivit något av en fluga på senare år i och med filmer som Chronicle, Cloverfield och Rec. Allting vi ser är alltså ihopklippt utav material inspelat med handhållna kameror, mobilkameror och övervakningskameror för att ge oss en känsla av att det som händer har skett på riktigt. Jag var till en början skeptiskt till upplägget då formatet på sätt och vis känns förbrukat men blev ändå positivt överraskad då den kaotiska tillställningen hemma hos Thomas aldrig hade blivit lika hysteriskt flippad med ordinär filmteknik.

För att ytterligare bygga upp den autentiska känslan bär många utav skådespelarna sina egna namn i filmen och man har valt att använda sig av helt okända ansikten vilket jag anser att man tjänar på i denna typ av produktioner. Samtidigt är det just detta faktum som leder till att jag tvivlar på hurvida bolagen köpt upplägget om det inte vore för Phillips medverkan i projektet. När man genomförde auditions lät man nämligen vilken tonåring som helst köra sitt race online, efter att de slutliga skådespelarna valts ut började manusförfattarna utforma storyn efter skådespelarna vilket är ganska ovanligt att man gör i den utsträckningen med oerfarna skådespelare. Det hela leder såklart till att skådespelarna inte behöver agera särskilt mycket för att klara av sin roll utan behöver i stort sett bara vara en mer utagerad version utav sig själva, något som Nourizadeh spädde på ytterligare genom att låta de medvekande skådespelarna och statisterna improvisera på egen hand. Tillsammans med filmens tema och klippningen fungerar det ganska bra men insatserna håller inte direkt högsta klass med Oliver Cooper som det stora bottennappet.

Som komedi står sig Project X ganska tunt men inte desto mindre tvingas man dra på mungiporna flertalet gånger under filmens gång. Humorn är väldigt rå och man drar sig inte för att tänja på gränserna. Jag har exempelvis aldrig förut sett så mycket sprit, spyor, fylla och bara bröst i TV-rutan på en och samma gång. Det råder dekadens på hög nivå när Thomas bjuder på sin första fest och även om jag är medveten om att skådespelet som pågår inte passar alla så måste jag medge att jag blev ganska underhållen. På det stora hela tror jag att man kommer tycka om Project X om man gillar filmer såsom Baksmällan men man bör vara beredd på att humorn inte är lika lättillgänglig och att det stundtals blir både mer verklighetstroget och betydligt råare här.

Project X - Hemmafesten

Som i så många andra fall när vi pratar om filmer vars källmaterial baseras på film inspelat med handhållna kameror av olika slag präglas bildåtergivningen stundtals av stora brister. Allt det vi ser är ihopklippt utav material som till större delen fångats utav Daz’s HD kamera men när han inte är i närheten spelas händelserna upp för oss genom mobilkameror, nyhetskameror och andra typer av övervakningskameror. Detta leder såklart till att kvaliteten varierar ordentligt men de brister vi ser går att härleda till källmaterialet och är i regel där av en anledning som helt klart bidrar till den autentiska känsla man har försökt fånga i filmen.

Utgåvas MPEG-4 AVC transfer som presenteras i skala 1.85:1 bjuder dock inte på några större besvikelser. Ljussättningen är felfri även om den säkert irriterar vissa tittare i de mest kaosartade scenerna. Svärtan är ren och djup och härligt grådassig enbart i de scener då materialet fångats upp med en sämre kameravariant. Vad gäller detaljrikedomen och närbildernas kvaliteter är de i regel bra, kanske rent av för bra för att man ska köpa att de filmats av en amatörfotograf på en av de största och svettigaste hemmafesterna någonsin.

Ljudbilden som presenteras i ett stabilt DTS-HD MA 5.1 spår tar sig mer och mer ju längre filmen går. Inledningsvis håller sig ljudbilden ganska centrerat med fokus på dialog som man placerat bra i förhållande till vart kameran befinner sig. När partyt drar igång tvingas dock högtalarsystemet också lägga in ytterligare en växel och har du ett bra system i lyan kommer ditt vardagsrum låta ordentligt stökigt. Musiken dundrar ut ur samtliga högtalare och de fulla tonåringarnas skrikiga dialoger och glädjetjut gör vad som står i deras makt för att överrösta den. Detta leder till att dialogen blir allt annat än tydlig och klar men bidrar istället till en desto säkrare autenticitet. Dynamiken är tyvärr inte den bästa men det är ingenting som stör märkbart om du har grannar som orkar med att du dra upp volymen på anläggningen då det räcker gott för att du ska känna dig som ett med festen. Om än inte felfritt så känns det som att både filmens ljudspår och bildåtergivning matchar det som produktionsteamet hade i tankarna när de spelade in Project X.

Project X - Hemmafesten

Extramaterial medföljer i små mängder och figurerar mer som roligt tillägg till filmen än det bidrar med intressant fakta. Bortsett från den sex minuter längre varianten utav filmen och en digital kopia finner vi följande:
• Project X: Declassified – En fem minuter lång bakomfilm där vi får träffa skådespelarna och regissören när de diskuterar filmens många stunts och det kaos man lyckades fånga när stuntmännen misslyckades med sina uppgifter.
• Project X: The Passadena Three - En kort dokumentär som fokuserar på våra tre huvudpersoner. Vi får se en del auditions och hur man tänkte då man ville ha skådespelare som knappt behövde agera utan var lika sina karaktärer.
• Project Xpensive: Tallying up the Damage – En featurette där man till scener ur filmen beskriver vissa av filmens kostnader på ett skämtsamt vis. En ganska lustig featurette men inget vidare matnyttigt.

* * *

Project X underhöll mig gott och väl för stunden mycket tack vare det experimentella upplägget och nyfikenheten jag fann i filmens intressanta bakgrundshistoria. För många människor kommer den garanterat vara i det allra grövsta laget så är ni är sugna på en varm och hjärtlig komedi finns det betydligt mer passande filmer att se.

Aktuella priser för Project X - Hemmafesten

WEBHALLEN.comProject X - Hemmafesten (2012) Project X - Hemmafesten (2012)  hos WEBHALLEN.com149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 58  av 100.