Peter Pan: Tillbaka till Landet Ingenstans

Ett förvånansvärt kärt återseende

År 1953 producerades en av Walt Disneys främsta klassiker Peter Pan som baseras på J.M. Barries mest kända verk Peter Pan, or The Boy who Wouldn’t Grow Up. Filmen som nyligen gavs ut på blu-ray håller än idag mycket hög klass och sällar sig till de filmer som verkligen går att se om och om igen. Detta till trots skulle det dröja närmare 50 år, till 2002, innan filmen fick en uppföljare. Även om jag alltid tyckt om Peter Pan har det aldrig tidigare kommit för mig att se denna uppföljare och när jag nu gör det visar det sig vara en ganska angenäm bekantskap.

I 40-talets London har det andra världskriget brutit ut och krigsdugliga män skickas till fronten medan deras fruar lämnas kvar hemma och barnen forslas ut på landet för en förhållandevis säker tillvaro. Mitt i Infernot bor Lena Darling med sin man och sina två barn Jane och Danny och även om hon nu har blivit vuxen har hon aldrig glömt sitt äventyr med Peter Pan i Landet Ingenstans och håller både tron och minnet vid liv genom att berätta sagorna för sina barn. När hennes make blir inkallad och tvingas lämna sin familj lovar Jane sin far genom tårarna att se efter sin mor och bror tills han kommer tillbaka, ett uppdrag hon tar på allra största allvar.

Tiden går, blir till månader och år utan att fadern dyker upp och ju längre han blir borta desto mer cynisk blir Jane till livet, kriget och hennes mors fantasifulla sagor om Peter Pan och Kapten Krok. Lena tar illa vid sig av att se sin dotter jäkta in i vuxenvärlden som hon själv så gärna försökte undfly när hon var barn. När dagen kommer då Militären vill skicka ut Jane och Danny på landet blir Jane rosenrasande då hon lovat sin far att se efter familjen och alls inte tänker överge det förtroendet i första taget. Under hennes vredesutbrott lyckas hon såra både Lena, Danny och familjens hund Nana-två. Hon går till sängs med stor vrede och sorg ovetandes om att ett stort svävande sjörövarskepp svävar över lägenheten.

I sjörövarskeppet befinner sig Kapten Krok och hans pirater som har lämnat Landet Ingenstans och tagit sig till London för att kidnappa Lena. Planen är att med hjälp av Lena kunna komma åt den skatt Peter Pan och De vilda ungarna tagit ifrån honom och samtidigt nå upp till det stora målet att krossa Peter Pan en gång för alla. Planen ser dessutom ut att funka med den lilla petitessen att de kidnappar Jane istället för Lena.

Väl tillbaks i Landet Ingenstans lyckas Peter Pan frita Jane och slinka ur Kapten kroks frustrerade krok ännu en gång men Peter blir snart varse att Jane inte är lika öppen för hans bohemiska liv som Lena en gång var vilket inte bara kommer att utsätta Tingeling för stor fara utan även ge Kapten Krok ännu en möjlighet att komma åt Peter.

"vid sidan av det som sker i Landet Ingenstans uppstår det som jag upplever som den sanna magin"

Peter Pan: Tillbaka till Landet Ingenstans är något så ovanligt som en värdig och bra uppföljare till en av Disneys klassiker. I regel är dessa uppföljare ganska hastigt tillreda skapelser med det huvudsakliga målet att ge den yngre publiken en utökad upplevelse kring sin favoritfilm, i stil med de TV-serier som producerats av succéer som Den lilla sjöjungfrun och Aladdin. Dessa fyller för all del sin funktion då barnen gillar dem och de lite äldre kan få sig en nostalgisk upplevelse så längre filmen varar men det denna uppföljare till Peter Pan vinner på är att den väver in ingredienser som kan tilltala den vuxna publiken även på andra plan. En annan skillnad mellan denna uppföljare och andra sådana är att Tillbaka till Landet Ingenstans gick upp på biograferna när det begav sig och rent av blev en liten succé.

Den till synes ofrånkomliga regeln när det gäller uppföljare är att man tar en lyckad originalfilms story, förlägger den i en annan tid eller miljö och vips så skrattar produktionsbolaget hela vägen till banken. Kanske är det precis vad publiken önskar sig då den vill veta mer om karaktärernas livsöden men samtidigt hoppas man alltid att det ska finnas någonting mer än bara återupprepningar för att det ska vara mödan värt att punga ut för biobesöket. Tillbaka till Landet Ingenstans har visserligen sin beskärda del av upprepningar och många av originalfilmens ingredienser har blandats i även denna gång men vid sidan om det som sker i Landet Ingenstans uppstår det som jag upplever som den sanna magin.

Utan att aldrig tidigare ha ödslat en tanke på det slog det mig under filmens inledning att det är intressant att möta Lena som vuxen. Hur gick det för henne efter upplevelserna i Landet Ingenstans? Klarade hon av att möta vuxenvärlden? Det är i dessa frågor filmen tar avstamp och att den gör det i en för Disney så pass främmande miljö som andra världskriget gör det hela bara än mer intressant och bitvis också rörande. När så äventyret bär av mot Landet Ingenstans uppstår den sanna nostalgitrippen då allt är sig likt där tiden står still. Vare sig Pan, de vilda ungarna, de mariga sjöjungfrurna eller självaste Kapten Krok och hans vapendragare Smee har blivit märkta av tidens tand vilket återspeglar sig i deras beteenden. Det Peter dock är osäker på är hur han ska kunna hantera Jane och hennes mer skeptiska drag vilket kanske också utgör den enda skillnaden när man kikar på upplägget mellan äventyret i Landet Ingenstans denna gång i jämförelse med sist vi besökte sagolandet.

En negativ aspekt av att göra en uppföljare så lång tid efter originalproduktionen är att skådespelare sällan håller sig i branschen under femtio år. De flesta viktiga röstskådespelarna i Peter Pan hade tyvärr lämnat in när det var dags att spela in denna uppföljare så det är nya röster som får gestalta våra favoritkaraktärer denna gång. Det ska dock sägas att de flesta skådespelare gör ett riktigt bra jobb med att låta som sina föregångare vilket sätter ett litet plus i kanten.

Bildformat: 1080p Widescreen 1.78:1

I regel är uppföljare till Disneys klassiker alltid underlägsna sina föregångare när det kommer till själva animeringen och på den punkten är Tillbaka till Landet Ingenstans inget undantag även om den för all del känns mer genomarbetad än många andra uppföljare. Trots att det skiljer närmare 50 år mellan filmerna och tekniken under den tiden tagit makalösa kliv så känner man av att den möda som lades ner på första filmen inte var lika aktuell här även om det hela känns betydligt mer påkostat än andra uppföljare till Disneyklassiker. Det som presenteras är av felfri karaktär med en glad och skarp färgpalett som möjligtvis tenderar att kännas lite väl skarp i vissa scener om man ställer det jämte originalfilmens scener med samma motiv såsom när Kapten Krok och hans mannar äntrar Landet Ingenstans i filmens inledning. Svärtan håller hög nivå i de få scener där den behöver träda fram och skärpan är överlag god så länge animeringarna tillåter den att vara det.

Ljudspår: Engelska (DTS 5.1 HD MA), Svenska (Dolby Digital 5.1)

Ljudbilden håller också hög klass men till och från skapar ojämnheter i dialogens volymnivå bryderier för mig. Det ska sägas att jag valt att lyssna på det engelska ljudspåret och bara gått igenom ett par scener i efterhand med det svenska talet och som vanligt rekommenderar jag ivrigt att andra tittare följer mitt exempel då man får ut mest känsla av det hela på originalspråket. Surrounden arbetar med musikinslag och de många ljudeffekterna men helt klart är dialogen det man bör satsa mest på i en film som riktar sig till den lite yngre målgruppen. Vi bjuds på många sångnummer under filmens gång men ingen som fastnar direkt, till skillnad från första filmen där melodierna klingar runt i huvudet en bra stund efter att man har sett filmen. Ljudspåret är bra och helgar ändamålet, utan att för den sakens skull sticka ut som särskilt märkvärdigt.

Extramaterial:I´ll Try - Musikvideo med Jonatha Brooke, Borttagna scener

Nu har vi för all del blivit aningen bortskämda vad gäller extramaterial bland Disneys klassiker och ett par av dess uppföljare. Därför är det en liten besvikelse att finna det nästan obefintliga extramaterialet som följer med Peter Pan: Tillbaka till Landet Ingenstans.

”I’ll Try” Musikvideo med Jonatha Brooke: Musikvideon till filmens mer kända låt. En ganska vacker liten sak som kanske gör sig bättre i hörlurarna än som soundtrack till en film där den får alltför lite utrymme.
Borttagna scener: 5 stycken bortklippta scener i varierad färdighetsgrad. Det rör sig inte om några överdrivet långa klipp och de hade för min del gärna fått vara kvar i den färdiga produktionen samtidigt som de inte heller tillför något extra.

Aktuella priser för Peter Pan: Tillbaka till Landet Ingenstans

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2018-02-14
CDON.COMPeter Pan Tillbaka till landet ingenstansPeter Pan Tillbaka till landet ingenstans hos CDON.COM59krFraktinfo