Peter Pan

Peter Pan

Landet Ingenstans ser bättre ut än någonsin

1902 gav den skottska författaren J.M. Barrie världen den mycket älskade och populära sagofiguren Peter Pan som kom att agera central gestalt i både böcker, pjäser och senare i otaliga filmatiseringar. Bland alla inkarnationer av pojken som vägrade bli vuxen är det dock Disneys gestaltning från 1953 som än idag står som den definitiva och dessutom representerar filmen ett av de mest skimrande guldkornen bland Disneys klassiker.

Londonfamiljen Darling har ett våldsamt gräl i barnkammaren då fadern i huset anser att den snart vuxna dottern Lena bör växa upp och sluta berätta fantasifulla sagor för sina överenergiska småbröder Mikael och John. Bröderna leker inlevelsefulla lekar baserade på systerns sagor utan minsta respekt för inredningen och när de gömmer pappa Darlings manschettknappar och ritar en skattkarta på hans skjortbröst tar tålamodet till sist slut. Hunden Nanna som fått agera barnflicka i huset binds på gården och innan herr och fru Darling ger sig ut på galej gormar herr Darling till Lenas förfäran att detta blir hennes sista natt i barnkammaren. Vad herr Darling inte har räknat med är att det finns en rejäl dos sanning bakom Lenas sagor och knappt har de lämnat huset innan Peter Pan gör entré.

Peter, pojken som vägrar att bli vuxen, som frekvent besöker familjen Darlings hus i smyg för att lyssna på Lenas sagor blir förfärad när han får höra att Lena ska inträda i vuxenlivet och beslutar sig för att ta med sig Lena och pojkarna till Landet ingenstans där de, precis som Peter, kan vara barn för alltid. Förtjusta blir Lena, Mikael och John tilldelade gåvan att flyga av Peter och älvan Tingeling och tillsammans ger de sig sedan av mot ett äventyr i Landet ingenstans som hämtat ur en av Lenas alla sagor. Landet ingenstans bebos dock inte bara av spännande indianer och vackra sjöjungfrur utan även de lömska piraterna under ledning av den grymma kapten Krok.

Peter Pan

"En tidlös klassiker för alla åldrar som står sig lika bra nu som den gjorde då"

Av Disneys alla klassiker är Peter Pan tillsammans med Lejonkungen och Aladdin den film jag rankar högst. Till stor del handlar det säkert om nostalgi då nämnda filmer gick varma i VHS-bandspelaren när jag var liten men när jag nu har sett om Peter Pan inser jag att den håller väl än idag även om man tar av sig de nostalgiska glasögonen. Filmen som nu har svindlande 60 år på nacken bjuder på allt det man kan önska från en Disneyklassiker med en lagom kittlande intrig, sagoväsen, hjältedåd, fula skurkar och en rejäl dos humor. Av de klassiker som dittills kommit ut på bolaget är Peter Pan också den som bjuder på mest action, om än ganska harmlös sådan, vilket leder till att den bjuder in en något bredare publik än exempelvis Bambi och Dumbo.

När Walt Disney startade sitt bolag var en del av hans ambition att ingjuta nytt liv i sagor han läst och älskat som litet barn och således blev hans favoritfigur Snövit huvudkaraktär i bolagets första animerade långfilm. Disneys andra favoritfigur var ingen mindre än Peter Pan även om det skulle till att dröja ett par år innan han fick möjlighet att färdigställa långfilmen om densamme. Med facit i hand var det kanske klokt att visionen fick ligga och dra sig ett par år för den film som slutligen producerades har kommit att definiera karaktären Peter Pan sedan dess och lär även i framtiden vara den definitiva sinnebilden av pojken som vägrade bli vuxen.

Den humor som präglat Disneys produktion genom årtionden och som har gjort det möjligt för hela familjen att njuta av samma film av olika anledningar gör sig klart påmind i Peter Pan. De tidigaste Disneyklassikerna innehöll vissa bikaraktärer som gick att skratta åt men först i Peter Pan blir humorn mer utpräglad utan att knytas till specifika karaktärer. Visst finns det så kallade comic reliefs även här men många gånger tvingas man dra på smilgroparna åt själva miljöerna och för ovanlighetens skull är filmens ärkeskurk många gånger en källa till skratt. Bland annat är kapten Kroks duster med krokodilen hysteriskt roliga, samtidigt som de säkerligen upplevs ytterst spännande för den yngre publiken.

Slutligen bör den härliga musiken omnämnas för vad är väl en Disneyfilm utan de trallvänliga sångerna? Peter Pan präglas av sagolik musik som passar väl in i miljöerna och sångerna är på klassiskt manér väldigt enkla att få på skallen. Någon hit á la Circle of life från Lejonkungen eller The Silly Song från Snövit och de sju dvärgarna går dock inte att finna, men det är inte heller något man saknar.

I min bok är och förbli Peter Pan en av Disneys främsta animerade långfilmer. En tidlös klassiker för alla åldrar som står sig lika bra nu som den gjorde då och antagligen kommer göra även om ytterligare 60 år.

Peter Pan

Bildformat: 1080p 1.33:1

Att Disney behandlar sina klassiker med stor omsorg när det är dags för debut på blu-ray kommer inte som någon nyhet och Peter Pan är inget undantag. Som alltid när det kommer till restaureringar av äldre filmer kan man ge sig in i den omöjliga debatten gällande huruvida filmbolag bör snygga upp befintliga filmer och vart man i så fall ska dra gränsen för att behålla filmskaparnas ursprungliga vision. För mig är det dock en ickefråga då jag är övertygad om att en filmskapare inte vill någonting hellre än att se sitt verk nå visuell perfektion så länge inte företeelserna på duken drabbas och jag som publik byter gladeligen upp mig.

Presentationen är överväldigande, skarp och klar då man lyckats städa bort vartenda inslag av brus som härjat i tidigare utgåvor av filmen. De filmiska grynen är borta och har ersatts med varma och starka färger utan att konturerna på något vis blivit lidande. Detaljer som tidigare varit skymda träder plötsligt fram och man kan snabbt konstatera att restaureringen inte skett på bekostnad av filmens detaljrikedom. Svärtan är svartare än någonsin och det ljusa mer skimrande. Peter Pan på blu-ray ser bättre ut än någonsin med en visuell upplevelse som ger mer av allt.

Ljudspår: Svenska (Dolby Digital 5.1), Engelska (DTS 5.1 HD MA)

Även ljudet har restaurerats med värdighet och lämnar liksom bildåtergivningen ett intryck av att vi här får mer än någonsin förut. Vi får möjlighet att se filmen både med svenskt och engelskt tal och även om jag föredrar den engelska varianten så kunde jag av nostalgiska skäl inte låta bli att se om vissa av filmens scener med svenskt tal. Båda varianterna låter bra och bjuder för det mesta på riktigt fina insatser av röstskådespelarna.

Den engelska varianten presenteras i DTS-HD Master Audio 5.1 och man märker omgående av en bredd och dynamik i ljudbilden som passar väl in i landet Ingenstans med dess grottor, plaskande vatten och suspekt tickande ljud. Man använder de sex högtalarna väl med god planering och riktningsverkan men värnar ändå om den grundläggande ljudbilden. Det blir aldrig särskilt bombastiskt eller häpnadsväckande men likväl i det närmaste perfekt för miljön och genren.

Extramaterial:Så gjordes Peter Pan, Walt Disneys egna ord, Tingeling- en älvas berättelse, Peter Pan- första utkastet, Historien om Peter Pan - kortfilm från 1952, Borttagen sång: The Pirate Song, Never Land: Den förlorade sången, Sing-A-long, Musikvideos, Kommentarspår med Roy Disney

I vanlig ordning är det ett mycket rikt och informativt extramaterial som åtföljer denna Disneyklassiker på blu-ray. Det finns en hel del fakta och bakgrundshistoria för den lite äldre publiken medan de mindre barnen också får sin beskärda del. Bakomfilmen Så gjordes Peter Pan är helt klart guldkornet där vi får höra det mesta kring produktionen och träffa på både kompositörer, tecknare och röstskådespelare. I kombination med det fylliga och mycket informativa kommentarspåret med Roy Disney och gäster bildas vi som åskådare att förstå hela den långa resa Walt Disney tog för att slutligen färdigställa filmen.

Ett iscensatt inslag låter oss höra Walt Disneys egna ord om Peter Pan vilket känns som värdefull kuriosa tillsammans med ett par bortklippta sånger och det första utkastet till filmen. Mycket av det som går att finna bland extramaterialet finns dock redan i något komprimerad form i filmen Så gjordes Peter pan.

Disneys Sing-A-Long är såklart också ett inslag bland extramaterialet och även om Peter Pan kanske inte innehåller någon av de mer välkända Disneymelodierna blir det ett trevligt komplement för barnen.

Aktuella priser för Peter Pan

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-12-06
Discshop.sePeter Pan 2: Tillbaka till Landet Ingenstans Peter Pan 2: Tillbaka till Landet Ingenstans  hos Discshop.se49krFraktinfo
WEBHALLEN.comPeter Pan (2003) Peter Pan (2003)  hos WEBHALLEN.com49krFraktinfo
Discshop.seDisney Klassiker 14 - Peter Pan Disney Klassiker 14 - Peter Pan  hos Discshop.se89krFraktinfo
CDON.COMPeter Pan Tillbaka till landet ingenstansPeter Pan Tillbaka till landet ingenstans hos CDON.COM99krFraktinfo
CDON.COMDisney klassiker 14: Peter PanDisney klassiker 14: Peter Pan hos CDON.COM149krFraktinfo
Discshop.seDisney Klassiker 14 - Peter Pan Disney Klassiker 14 - Peter Pan  hos Discshop.se149krFraktinfo
Discshop.sePeter Pan (Import)Peter Pan  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 86  av 100.

Peter Pan

Peter Pan blu-ray cover

Genre: Barn och Familj
Releasedatum: 2013-01-02
Speltid: 77
Bild: 1080p 1.33:1
Ljud: Svenska (Dolby Digital 5.1), Engelska (DTS 5.1 HD MA)
Extramaterial: Så gjordes Peter Pan, Walt Disneys egna ord, Tingeling- en älvas berättelse, Peter Pan- första utkastet, Historien om Peter Pan - kortfilm från 1952, Borttagen sång: The Pirate Song, Never Land: Den förlorade sången, Sing-A-long, Musikvideos, Kommentarspår med Roy Disney

90%
90%
85%