Lego Batman - The Movie: DC Super Heroes Unite

Batman för de yngsta

Det danska påfundet LEGO har under generationer roat och sysselsatt barn med små byggklossar som med en rejäl dos tålamod och lika mycket fantasi kunnat generera de mest häpnadsväckande skapelser. Konceptet har med den populära nöjesparken Legoland växt sig till en stark franchise och i takt med den nya tiden har den även slagit sig in på den digitala marknaden med underhållande Tv-spel för den yngre publiken. När det nu är dags för LEGOs första långfilm väljer man att basera det på fjolårets populära barnspel Lego Batman 2 DC Super Heroes. Då flera av Tv-spelets animerade mellanakter är med även i filmen och samma röstskådespelare som medverkade i spelet återkommer känns det redan på förhand som att de barn och ungdomar som njöt av spelet lär falla handlöst för långfilmen. Den stora frågan är kanske hur mycket behållning den äldre publiken har av Legovarianten av Batman.

Under en gala i Gotham Citys stadshus tilldelas Bruce Wayne det prestigefulla priset Årets Man till presidentkandidaten Lex Luthors förtret. Bortsett från att han blir bestulen på sitt armbandsur tycker Luthor därför inte att det är någon större förlust när den onskefulla Jokern gör entré och lägger beslag på priset liksom de övriga gästernas dyrbarheter. I tumultet som uppstår smyger dock Bruce Wayne iväg och byter om till sitt alter ego Batman som tillsammans med vapendragaren Robin sätter käppar i hjulet för Jokern när han försöker fly fältet. Jokern och hans ondskefulla kumpaner spärras in i Gothams fängelse Arkham och allt är till synes frid och fröjd.

Lex Luthor som vid det här laget har insett att han inte har en ärlig chans att vinna presidentvalet finner dock inspiration i Jokern och inte minst den gas han använder sig av för att få medborgarna att tycka om honom. Han beslutar sig för att frita Jokern ur Arkhams fängelse på villkor att han tillverkar gigantiska mängder av gasen och hjälper honom knäcka de två personer som kan komma att stå i vägen för hans ondskefulla plan; Batman och Superman.

När de två superskurkarna parar ihop sig finner Batman inget annat alternativ än att surmulet be den präktiga Superman om hjälp för att stoppa dem. När Lex Luthor och Jokern kommer över ett storskaligt förråd av kryptonit, Supermans akilleshäl, finner de två superhjältarna dock inget annat alternativ än att kalla in ännu fler superhjältar för att förhindra att Lex Luthor kommer till makten i Amerika.

"Konceptet med LEGO på film fungerar förvånansvärt bra då man med mycket läckra animeringar har fått allt lego att se väldigt trovärdigt ut"

Jag har själv aldrig spelat Tv-spelet Lego Batman 2 DC Super Heroes men efter vad jag har kunnat läsa mig till är filmen i det närmaste en exakt kopia utav spelet. Jon Burton som regisserade spelet har både skrivit manus och regisserar filmen vilket förklarar varför en stor del av filmens sekvenser även finns med i Tv-spelet. Med andra ord har man i stort tagit spelets animerade sekvenser och animerat nya för att fylla ut de luckor som krävdes för att föra handlingen framåt. Vi stöter dessutom på samma animationsteam och samma röstskådespelare som låg bakom Tv-spelet och således kan man fråga sig hur stor funktion filmen egentligen har. Nu är både spelets och filmens målgrupp i huvudsak barn från 7 år och uppåt och i den åldern har man kanske inget emot upprepningar av den underhållning man konsumerar men jag har svårt att se föräldrarna som precis hjälpt sin son eller dotter varva Tv-spelet hoppa högt av glädje när de köpt på sig en film om det spel de precis spelat klart. Oavsett vilket så är det ett smart och ekonomiskt fiffigt knep av LEGO att utnyttja franchisen till fullo.

Nåväl filmen kommer säkerligen också att konsumeras av barn som inte har spelat spelet och de kommer såklart ha ut mest av upplevelsen. Berättelsen är lättsam och okomplicerad och flyter fram i ett bra tempo med mycket fart och fläkt utan att för den sakens skull bli särskilt våldsam. Tidigare animerade DC äventyr har innehållit våld som fått vissa föräldragrupper att gå i taket men i LEGOs version är det alltså inget man behöver oroa sig för. Föräldrar kan se filmen ihop med sina barn men tillskillnad från många andra animerade filmer av idag är det svårt för en vuxen att ta sig igenom den med någon vidare behållning om man bortser från glädjen av barnets garanterat fascinerade ansiktsuttryck. Skämten som fälls i tid och otid ligger på en sådan nivå att barnen skrattar åt dem medan den äldre publiken i bästa fall kan fnissa till vid enstaka tillfällen.

Konceptet med LEGO på film fungerar förvånansvärt bra då man med mycket läckra animeringar har fått allt lego att se väldigt trovärdigt ut. Stadens byggnader är skapade i lego och under de actionspäckade sekvenserna när hus slås i spillror flyger legoklossarna på ett trovärdigt vis över bildskärmen. Det hela präglas av ganska finurlig metahumor i fall då Robin försöker reparera ett skadat fordon och visar sig vara en riktigt sunkig legomontör men också när Batman och Superman i en scen ska byta kläder och när de kommer till byxorna helt enkelt byter ben med varandra. När allt kommer till kritan är det kanske där någonstans filmens styrka ligger då den ger den äldre generationen en småtrevlig nostalgitripp och samtidigt kanske inspirerar barnen att börja bygga lego vilket är bra mycket mer utvecklande för skallen än att sitta bänkad framför datorn eller Tv-spelen.

Bortsett från att det flimrar till lite här och var vid ett par sällsynta tillfällen finns det inte särskilt mycket att anmärka på när det kommer till blu-rayutgåvans bildpresentation. Färgerna som används är liksom LEGO ska vara gälla och skarpa vilket precis som när det kommer till valfri annan animerad film gör sig väldigt bra i HD. Som sig bör blänker det en hel del i de naturtrogna små klossarna vilket ger ett plastigt intryck som såklart också varit ambitionen. Svärtan är djup och bläckig vilket hamnar i fin kontras till de skarpa färgerna och man har inte heller några problem med att återge fina detaljer såsom texturerna i våra hjältars mantlar.

Ljudspår: Engelska (DTS-HD MA 5.1) Svenska (Dolby Digital 5.1)

Då Lego Batman i huvudsak riktar sig till en yngre publik så medföljer svenskt tal på utgåvan men jag har själv valt att se filmen med det engelska originalspråket för att få ut så mycket som möjligt av upplevelsen. Snabbt kan jag konstatera att ljudspåret aldrig blir riktigt så hänförande som det hade kunnat bli om man lagt manken till. Likväl duger den fint till dess syfte och bjuder ett för det mesta välmixat spår med tydligt fokus på dialogen. Baslådan arbetar med relativt bra tryck och de bakre högtalarna är aktiva även om de kanske används mer för att förstärka ljud snarare än att öppna upp en rymlig ljudbild. Musiken är för filmen adekvat men ger samtidigt ett ganska onyanserat intryck på en stadig nivå genom hela filmen.

Extramaterial:Building Batman, From the DC Comics Vault: 3 Bonus Cartoons, A LEGO Batman stop-motion short, Winning shorts from the LEGO DC Universe Super Heroes Video Contest

Även om extramaterialet till en början ser rikt ut står det snart klart att man till utgåvan prioriterat kvantitet före kvalitet, i alla fall om man ser till den lite äldre publiken. Kidsen kan dock finna upp emot 70 minuter extra DC-action i en samling kortfilmer som säkerligen uppskattas trots att det presenteras i standard definition.
Building Batman: Extramaterialets guldklimp varar blott 15 minuter och låter oss följa med en samling barn in i animatör Garrett Baratis studio där vi bjuds på lite kuriosa kring LEGO och dessutom får se hur en scen animeras med stop-motion teknik.
From the DC Comics Vault: 3 Bonus Cartoons: Tre tecknade kortfilmer varav två är hämtade från Batman: The Brave and the Bold medan den tredje är hämtad ur serien Teen Titans. Inget märkvärdigt, bortsett från att det kanske är kul att se Justice League of America spöa superskurkar i baseball. För barnens skull är det dessutom ett minus att dessa filmer inte är dubbade på svenska som själva huvudfilmen.
A LEGO Batman stop-motion short: En kort scen animerad med stop-motion teknik.
Winning shorts from the LEGO DC Universe Super Heroes Video Contest: Vinnaren och de som slutade 2-5 i DCUs videotävling får äran att ha med sina bidrag bland utgåvans extramaterial.

Aktuella priser för Lego Batman - The Movie: DC Super Heroes Unite