John Carter

John Carter

Ett orättvist sågat matinéäventyr

Filmen John Carter baseras på Edgar Rice Burroughs berättelser om John Carter of Mars som dök upp för första gången för hela 100 år sedan. Tankar på en filmatisering har funnits under 80 års tid och tog fart på riktigt under 80-talet då Disney kom över rättigheterna till karaktären. Som tur var insåg den då tilltänkta regissören John McTiernan att dåtidens teknik inte var tillräckligt utvecklad för att göra filmen rättvisa och backade ur projektet. Sedan dess har det varit en hel del turer med olika bolag så först nu 2012 gick den första filmatiseringen om John Carter upp på biograferna. Tyvärr uteblev den succé man hade förutspått, i alla fall i Amerika.

John Carter (Taylor Kitsch) lever efter det amerikanska inbördeskriget, där han kämpat tappert och blivit vida känd för sitt hjältemod, ett kringflackande liv som lycksökande guldgrävare. Armén vill dock inte låta honom vara i fred utan kräver att han inställer sig för att slåss mot Apacheindianerna. John vägrar ställa upp då han tröttnar på krig och i ärlighetens namn inte ens orkar bry sig om att välja sida i konflikten med Apachestammarna och blir fängslad för sin vapenvägran. Han finner sig dock inte i att bli berövad sin frihet så utan större ansträngning övermannar han vakterna och flyr till häst med de amerikanska soldaterna hack i häl. Han söker tillflykt i en grotta ovetandes om att den kommer förändra hans liv för all framtid.

En märkligt klädd man attackerar honom med våld och John tvingas kontra på samma sätt och har ihjäl mannen. Han får syn på en vacker amulett som tillhörde mannen och när han tar den i sin hand nyttjar den mystiska mannen sitt sista andetag till att yttra en mening på ett främmande språk varpå allt blir svart.

När John vaknar upp befinner han sig mitt ute i en stor öken och någonting har hänt med honom. Varje gång han tar ett steg lämnar han marken och om han hoppar förflyttar han sig flera meter framåt. Lycklig över sina nya förmågor skuttar John fram genom det stora ökenområdet tills han blir tillfångatagen utav långa gröna varelser med fyra armar vardera. Varelserna talar ett främmande språk och verkar inte särskilt hotfulla, snarare rädda och nyfikna. Väl framme vid de grönas näste ger de honom förmågan att förstå deras språk och John får höra att de kallas för Tharker och är ett av många folkslag som bor på Mars eller Barsoom som de själva kallar planeten.

Till skillnad från många utav de andra Tharkerna har deras ledare Tars Tarkas (Willem Dafoe) ett gott öga till John och informerar honom om det allt mörkare läget på Barsoom. De två städerna Helium och Zodanga ligger i krig med varandra och som allt ser ut kommer de utplåna varandra totalt om inte Helium går med på Zodangas krav att deras konung Sab Than (Dominic West) får gifta sig med Heliums prinsessa Dejah Thorins (Lynn Collins). Vad inte Tharkerna eller några andra vet om är att Dejah vägrar gifta sig med Sab och har flytt landet, sökandes efter en annan utväg. När hon hamnar i trubbel dyker John upp och räddar henne vilket är en enkel match då hans tyngdlöshet visat sig vara bestående och givit honom övermänsklig styrka. Sab försöker därför övertala John att stanna kvar och stå vid Heliums sida i det förestående kriget men John har inte heller på Mars någon större lust att ge sig ut i krig.

John Carter

"ett beundransvärt verk som presenteras i ett rasande tempo"

När John Carter så äntligen blev filmatiserad finner vi ganska otippat att Andrew Stanton står för regi och även större delen utav manus, tillsammans med Mark Andrews och Michael Charbon. Stanton gör därmed debut som spelfilmsregissör då han tidigare bara arbetat med animerade filmer såsom Hitta Nemo och Wall-E och jag tycker att han gör ett bra jobb. Det är nämligen så att det som kan kännas svårt och upplevas som brister med John Carter går inte att härleda till regin utan grundar sig snarare i ett ganska knepigt manus och i förlängningen i en ganska knepig bok. Filmen baseras på den första boken i Edgar Rice Burroughs svit om Barsoom, A Princess of Mars.

Jag har inte läst någon utav böckerna om John Carter och känner sedan tidigare bara igen karaktären från några av de serietidningar Atlantic förlag gav ut på 70-talet som visade upp Marvels version av marsianerna. Disneys adaption utav den första boken i Barsoomsviten klockan in på drygt två timmar men jag känner att filmen hade tjänat på att antingen vara en timme längre eller en halvtimme kortare och att man då styckade upp den första boken i två delar. Det är nämligen så att om man som jag ser filmen utan några större förkunskaper om karaktären blir det ganska mycket att smälta när man på två timmar ska ta in Burroughs berättelse med alla olika folkslag och märkliga namn. Till det ska man försöka förstå grunden till det krig som utspelar sig mellan Helium och Zodanga och samtidigt följa Carters anpassning till denna nya miljö. Det hela blir en smula rörigt så vill man verkligen hänga med i storyn bör man nog se filmen i alla fall två gånger eller läsa böckerna innan man ger sig i kast med filmen. Alternativet är att strunta helt i att försöka förstå och lära sig namn på karaktärer, planeter och folkslag och istället bara se filmen som ett fartfyllt äventyr, för det är det.

McTiernan hade som sagt det goda omdömet att lägga ner filmatiseringen på 80-talet på grund av att specialeffekterna som fanns att tillgå aldrig skulle kunna göra filmen rättvisa. De specialeffekterna finns dock 2012 och jag kan inte låta bli att tänka på hur Burroughs skulle reagera om han fick se sina skapelser få liv på detta sätt. Det hela ser för det mesta förbaskat bra ut även om jag kan tycka att Tharkerna ser lite väl anonyma ut ibland vilket gör det svårt att skilja en karaktär ifrån en annan. Man har använt en blandning av riktiga skådespelare och CGI-effekter när man skapat Tharkerna vilket torde ge dem viss karaktär men personligen kan jag bara urskilja skådespelarna tack vare deras röster. Det är ytterst få utav filmens scener som är helt fria ifrån digitala effekter vilket gör filmen till en sevärdhet men samtidigt gör att det tenderar bli lite plastigt här och var.

Bortsett från det faktum att storyn är ganska klurig att ta in i detta format så har jag svårt att förstå varför John Carter floppade såsom den gjorde i hemlandet USA. Många personer har dömt ut filmen som en utav Disneys svagaste produktioner, ett påstående jag inte kan hålla med om fullt ut, men visst har den svårt att mäta sig med Johnny Depps piratäventyr. Vi får ett beundransvärt verk som presenteras i ett rasande tempo och tar man sig ann filmen som ett fartfyllt matinéäventyr utan att ens försöka lägga ner massa energi på att förstå och sätta sig in i alla omständigheter så blir man inte besviken. Jag är helt klart öppen för nya berättelser om händelserna på Barsoom.

Om nu storyn är en smula rörig och svår att hänga med i så är produktionen lika stark som brukligt när det gäller Disneys blu-rayutgåvor. Ett bombastiskt äventyr blir en fröjd för både ögon och öron.

John Carter

Vi bjuds en MPEG-4 AVC transfer som presenteras i ratio 2.40:1. Bildåtergivningen är precis i varenda sekvens med en färgpalett som känns livfull, varm och ändå naturtrogen. Vi kastas mellan stora, öppna ökenlandskap som är skinande och starka då sanden effektivt reflekterar ljuset och tränga slutna utrymmen där en djup, tung svärta råder. Hudtoner är naturliga, i de fall då huden tillhör något naturligt. Närbilderna håller riktigt hög kvalitet med detaljrikedom som låter oss ser vartenda hårstrå och varenda por, även när det kommer till de gröna Tharkernas hud och de vita jättegorillornas päls. Skärpan sviktar ibland något när det kommer till de konstgjorda arterna på planeten men det stör knappast då vi ändå får bra kantlinjer, texturer och detaljer, främst i närbilderna.

Ljudbilden håller dock referenskvalitet rakt igenom och presenteras i DTS-HD MA 7.1. Filmen fullkomligt briserar av häpnadsväckande scener som är väldigt tacksamma för surroundsystemet att återge om det så handlar om de gigantiska gorillornas vrål eller den hysteriska publikens jubel. Även när det inte är alltför mycket liv i bilden bjuder systemet oss på alla de ljud som kan tänkas förekomma i omgivningarna. Dialogen är centrerad och glasklar då den aldrig drunknar i mixen oavsett omständigheterna på duken. Soundtracket är adekvat om än inte särskilt märkvärdigt. Ljudspåret är John Carters trumfkort som gör att filmen känns nödvändig i varje samling då det var länge sen anläggningen var såhär aktiv.

John Carter

Vi bjuds på en hel del extramaterial som tar med oss på en ganska ingående resa in i produktionen.

•360 Degrees of John Carter – En något flackande dokumentär som under dryga halvtimmen tar oss med på en vanlig dag under inspelningen av filmen. Vi får träffa både regissören och skådespelarna när de gör sig redo att filma.
•100 Years In The Making – Extramaterialets starkaste spår är en tio minuter lång dokumentär som analyserar fenomenet John Carter och också tar upp de otaliga försök man tidigare gjort att filmatisera verket. Mycket matnyttigt på lite kort tid.
•Deleted Scenes with Optional Commentary by Director Andrew Stanton – 10 stycken borttagna scener av blandad kvalitet. Vissa av scenerna ser färdiga ut medan andra känns hastigt sammansatta för extramaterialet utan några vidare effekter.
•Barsoom Bloopers – Ett gag reel som inte blir särskilt kul.
•Audio Commentary - Regissören Andrew Stanton samtalar med producenterna om allt mellan himmel och jord som rör filmen. Man pratar allmänt om berättelsen och hur lång tid det tog för filmatiseringen att bli av och går in mer på detalj vad gäller scener och specialeffekter. Faktiskt ganska trevlig lyssning.

* * *

John Carter är en film som tenderar att hamna i skuggan av andra Disneyproduktioner såsom Pirates-filmerna. Inte desto mindre är det ett häpnadsväckande äventyr som nu äntligen nått den vita duken och i slutändan sopar den mattan med många andra matinéfilmer som den här. Tanken var att John skulle bli en trilogi och jag hoppas verkligen att det dåliga mottagande i USA inte sätter stopp för dessa planer.

Aktuella priser för John Carter

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-06-30
WEBHALLEN.comJohn Carter (2012) John Carter (2012)  hos WEBHALLEN.com99krFraktinfo
Discshop.seJohn Carter (Import Sv.Text)John Carter  (Import Sv.Text) hos Discshop.se149krFraktinfo
Discshop.seJohn Carter (Blu-ray 3D + Blu-ray) (Import Sv.Text)John Carter (Blu-ray 3D + Blu-ray) (Import Sv.Text) hos Discshop.se199krFraktinfo
WEBHALLEN.comJohn Carter (3D) (2012) John Carter (3D) (2012)  hos WEBHALLEN.com249krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 79  av 100.

John Carter

John Carter blu-ray cover

Genre: Äventyr, Sci-fi
Releasedatum: 2012-07-11
Speltid: 132
Ljud: Engelska (DTS 7.1 HD MA)
Extramaterial: 360 Degrees of John Carter, 100 Years In The Making, Deleted Scenes with Optional Commentary by Director Andrew Stanton, Barsoom Bloopers, Audio Commentary

Skådespelare: Bryan Cranston, James Purefoy, Taylor Kitsch, Mark Strong, Lynn Collins, Willem Dafoe, Dominic West, Daryl Sabara, Polly Walker, Thomas Haden Church, Samantha Morton, Don Stark, Jonathan Hyde

70%
90%
100%