Final Destination 5

Final Destination 5

Det allra sista resmålet

Så är döden tillbaks på vita duken för femte och, om man ska tro producenterna, sista gången i och med Final Destination 5. De som gillar filmsviten bör dock inte sörja ännu då publiken lovades ett slut redan i den fjärde filmen vilket i sin tur ledde till att filmskaparna fick gnugga fantasin lite extra denna gång för att skapa en femte del i en redan avslutad filmsvit. Filmserien i stort har definitivt haft sin charm trots att samma koncept flitigt återanvänts så det ska bli intressant att ta reda på om de idéer man hade gällande en femte film var så pass bra att det var värt att lura döden ännu en gång.

Sam (Nicholas D’Agosto) far tillsammans med sina kollegor från säljavdelningen iväg på en arbetshelg över veckoslutet. Bland kollegorna finns blandandra hans goda vän Peter (Miles Fisher) och hans vackra flickvän Molly (Emma Bell) som precis innan bussen gav sig av dock meddelat Sam att hon inte längre tror på deras förhållande. Bussen har inte hunnit långt innan den far ut på en bro och väl på bron börjar fasansfulla saker att hända. Då bron genomgår massivt underhåll går någonting fruktansvärt snett och hela vägen rasar ihop.

Sam får se hur hans kollegor en efter en faller offer för olyckan samtidigt som han gör vad han kan för att först och främst sätta Molly i säkerhet. När han väl lyckats rädda sin flicka stryker han själv med då en lastbilslast kollapsar över honom.

Ni som känner till filmserien vet att filmen i och med detta dramatiska blodbad enbart har börjat då det ska visa sig att allt som hände var en syn huvudpersonen, i detta fall Sam, fick i bussen. Sam kan först inte förstå vad det var han precis upplevde men då saker och ting plötsligt börjar arta sig precis som de gjorde i hans syn får han plötsligt panik och skriker som en galning till sina kollegor att de alla måste lämna bussen. Den som först följer med honom är Molly men småningom börjar flera av kollegorna följa med ut ur bussen, mest för att övertala honom att lugna ner sig så att de kan köra vidare.

När flera av kollegorna väl är ute ur bussen börjar så saker utspela sig precis dom de gjorde i Sams syn. Bilar kraschar och hela bron kollapsar med flertalet dödsfall som resultat. Sam, Molly, Peter och en hop andra från firman klarar dock sig med livet i behåll men på minnesceremonin för de döda kommer en mörk man, William Bludwurth (Tony Todd) fram till Sam och ber honom och hans vänner vara försiktiga. Föga kan de ana att när Sam fick sina vänner att lämna bussen lurade de döden, och döden låter sig inte gärna luras.

Final Destination 5

"Filmen knyter an snyggt till tidigare episoder och känns i många fall mer existensberättigad än flera av de tidigare delarna"

Här följer sedan den story vi är vana vid att se sedan tidigare filmer, på gott och ont. I den ordning Sam och hans kollegor skulle ha dött på bron dör de nu istället när de minst anar de i minst sagt brutala olyckor. Det enda sättet de kan överleva på är genom att själva döda en annan människa och på så vis roffa åt sig hans eller hennes levnadsår. Då filmserien vid det här laget har blivit synonym med störda, lustiga, brutala dödsfall, beroende på vem som tittar, så förstör man mer för den potentielle tittaren om man avslöjar hur karaktärerna dör än hur själva handlingen artar sig. Det jag kan berätta är att vi får en hel del snaskiga dödsfall som i vissa fall, med råge, toppar vad vi tidigare sett, i alla fall i råhet. Jag tror mig bestämt vilja minnas att vi sett mer uppfinningsrika frånfällen tidigare men som sagt blod, tarmar och andra substanser behöver ingen känna avsaknad för.

Den fjärde filmen i serien skulle som sagt ha varit den sista och hette på originalspråket The Final Destination. Att man känt ett hopplöst sug av att producera ännu en film trots detta kan bara förklaras med att man försökt mjölka ur den sista slanten ur pengakon och det gör man med all rätt. Jag ska inte avslöja för er hur man gjort för att komma runt faktumet att fjärde filmen i serien skulle vara den sista då det figurerar som en ganska sen tvist i manus även om producenter och manusförfattare talar högljutt och stolt om hur de tänkte i extramaterialet. Hursomhelst så fungerar tvisten bra då man har gjort den snyggt. Filmen knyter an snyggt till tidigare episoder och känns i många fall mer existensberättigad än flera av de tidigare delarna. Fansen får precis vad de önskar sig och det ingen tala emot.

Skådespelarna håller ungefär samma klass som de tidigare avsnitten bortsett från ettan som hade en betydligt bättre rollista. Vi får de typiska stereotyperna av både amerikanska tonåringar och bittra chefer. I den här typen av filmer, precis som i de flesta franchisefilmer gör det inte så mycket då publiken kommer se filmen trots att skådespelarna aldrig kommer få någon Oscar eller regissören för den delen kommer bli någon nämnvärt fin hjärnkirurg. Ingen av karaktärerna övertygar något nämnvärt bortsett från Emma Bell som sköter sig bra och Tony Todd som alltid är lika rolig att se i skräcksammanhang mest på grund av den kultstatus han drog på sig i och med Candyman. Tony Todd är också den skådespelare som återkommit i flest Final Destination filmer, hittills är kanske bäst att komplettera med.

Final Destination 5

Glädjande kan jag meddela att vi får en bildpresentation i toppklass även om jag sliter mitt skägg över det faktum att man enbart valt att delge 2D utgåvan till den nordiska publiken. I vissa fall kan man leva med ett sådant faktum men i en film som Final Destination 5 där man tydligt ser hur filmmakarna ansträngt sig för att få till 3D scener gör det en minst sagt besviken. Blod och vajrar kastas mot publiken i väldig fart men utan rätt utgåva ter det sig lätt aningen fånigt.

Bortser man från denna inledande besvikelse är bilden skarp och dynamisk. Vi får en väldigt levande färgpalett som ibland tar i så pass mycket att den tappar sin naturliga känsla och känns aningen överdriven i allt splatter. Blodet är liksom väldigt rött och så vidare. Någon nämnbar svärta tvingas filmen aldrig skryta med mest för att de mörkare scenerna lyser med sin frånvaro då Final Destination 5 troget sina föregångare låter det obehagliga hända i dagsljus då det inte finns någon mördare som behöver kura i skuggorna. Allt som allt en fin bildupplevelse som ligger högt upp i genren.

Ljudspåret är minst lika mäktigt som bilden och då är det först och främst soundtracket jag vill applådera då det är ruskigt snyggt och effektivt då döden jagar sina offer, eller för all del överger dem. Till förtexterna spelas en typiskt amerikanskpoppig låt som snabbt sätter tonen för filmen och får oss att inse att det är tonårsskräck snarare än effektiv rysare som väntar. Ju längre filmserien har pågått desto mer krävande har katastrofscenerna blivit för ljudtekniker och specialeffektsgänget och nu är det rent av galet mäktigt när bron kollapsar i filmens inledning och de kapade vajrarna sprider ömsom klagande stön ömsom rappa piskrapp i vår ljudanläggning. Både basen och de bakre högtalarna få jobba ordentligt i dessa scener samtidigt som de fortsätter vara närvarande under resten av filmen.

Final Destination 5

När det handlar om extramaterialet så ska jag främst höja ett varningens finger för inslaget Circle of Death som avslöjar filmens stora behållning så fort det börjar. Vi får en rejäl besvikelse i det längre inslaget Alternate Death Scenes som klockar in på ca 16 minuter varav enbart 1,5 av de minuterna skiljer sig från de färdiga scenerna som hamnade i filmen. Det tredje inslaget blir också utgåvans mest intressanta där vi får följa hur man gjorde specialeffekterna för två av filmens scener.

Precis när eftertexterna drar igång bjuds vi också på dödsscener från de tidigare filmerna i serien för den som vill titta på det.

* * *

Final Destination 5 är minst lika bra som del 2-4 i filmserien och då man här försökt få till en tvist mot slutet är jag nog beredd att påstå att den kommer på andraplats efter första delen. Man vet vad man får när man sätter igång en Final Destination film och i denna femte film får man det med råge. Uppskattar du de tidigare filmerna bör du därför se denna. Är du ett stort fan av första filmen i serien kan du också få ut ett visst nöje av att se denna. Tycker du däremot att första filmen är skräp och vänder bort huvudet när en hink blod kastas mot rutan kan du med gott samvete hoppa över Final Destination 5.

Aktuella priser för Final Destination 5

WEBHALLEN.comFinal Destination 5 (2011) Final Destination 5 (2011)  hos WEBHALLEN.com99krFraktinfo
Discshop.seFinal Destination 5 (Import Sv.Text)Final Destination 5  (Import Sv.Text) hos Discshop.se149krFraktinfo