Extremt högt och otroligt nära

Extremt högt och otroligt nära

En personlig tragedi i skuggan av 11/9 2001

Boken Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer var en av de första skönlitterära verk som kom att behandla händelserna som skedde i New York den 11e september 2011, händelserna som kom att skaka en hel nation och leda till efterdyningar världen över. Inom filmindustrin har det dock dykt upp flertalet titlar som berört ämnet, de mest minnesvärda är kanske just World Trade Center som behandlar räddningsaktionerna i och kring tvillingtornen och United 93 som behandlar hela händelseförloppet med stort fokus på passagerarna på det plan som tack och lov aldrig nådde sitt mål. När Extremt högt och otroligt nära nu blir film står det dock klart att den antagligen är den bästa filmen kring ämnet hittills, detta trots att den låter terrorattentaten i sig spela en biroll.

Den nio år gamla Oskar Schell (Thomas Horn) är en knepig liten kille med drag av asbergers och intressen som gör håller honom ständigt malplacerad. Han får panikångest utav det mesta och den sociala kunskapen är i det närmaste obefintlig då han tycker få saker är så jobbiga som att träffa nya människor. Han bor i en lägenhet tillsammans med sin mamma Linda (Sandra Bullock) och pappa Thomas (Tom Hanks) och såsom han ser världen verkar pappan vara den enda som egentligen förstår honom. Oskar har ett brinnande intresse av att upptäcka nya saker och släpper inte en fix idé i första läget vilket fadern stimulerar genom att anordna små skattjakter med hjälp av ledtrådar som tvingar Oskar att konfronteras med nya människor och ting som skrämmer honom, något som Oskar inser och på sitt vis uppskattar.

Trots rädsla, utanförskap och ångest är Oskar tillfreds med sin tillvaro men den 11e september år 2001, dagen han i framtiden kommer referera till som den värsta, rämnar alltihop då fadern befinner sig på ett morgonmöte i World Trade Center. Oskar som tillsammans med alla andra elever blivit hemskickad från skolan då attentatet inträffade finner en samling meddelanden lämnade på telefonsvararen där pappan förklarar att han mår bra trots omständigheterna men gärna vill prata med honom. På något vis förstår Oskar redan då att det är sista gången han kommer höra sin pappas röst.

Ett år efter den riksomvälvande katastrofen vågar Oskar sig in i pappans rum för första gången och finner som av en slump ett kuvert märkt Black vars enda innehåll är en nyckel. I ett försök att hålla kvar pappans ande så långt det bara går beslutar sig Oskar för att finna låset till vilket nyckeln passar då han är övertygad om att nyckeln är en del i ännu en av pappans skattjakter. Varje ledig dag ger sig Oskar så ut på vandring genom New Yorks alla stadsdelar med målet att söka upp alla människor vid namn Black som går att finna i telefonkatalogen. Det blir en lång och tidskrävande färd då han tvingas förflytta sig till fots av rädsla för tunnelbanan och alla de personligheter han stöter på tar mer utav hans tid än de 6 minuter han i sina beräkningar avsatt för var och en. Efter ett tag får han dock följe på sin färd utav farmoderns stumme hyresgäst (Max von Sydow) och även om han bara kommunicerar med skrivna lappar känner Oskar att han för första gången på länge har någon att prata med.

Extremt högt och otroligt nära

"filmen antar en charmigt melankolisk ton som passar historian väl"

Extremely Loud & Incredibly Close som filmen heter i hemlandet är föga förvånansvärt regisserad utav Stephen Daldry som tidigare gett oss filmer som Billy Elliot och The Reader. Manus är nedskrivet utav Eric Roth utefter Jonathan Safran Foers roman och det är inte heller särskilt svårt att tänka sig då man har med sig att Roths senaste manus för vita duken var det han skrev till Benjamn Buttons otroliga liv. Med regissörens och manusförfattarens tidigare verk i bagaget och en rollista där namn som Tom Hanks, Sandra Bullock och John Goodman utmärker sig vet man redan på förhand vilken typ av film man har att göra med, och de förutfattade meningarna stämmer till punkt och pricka även om ingen av ovan nämnda aktörer har den ledande rollen i filmen. Filmen nominerades till två Oscars, en för bästa film och den andra för Max von Sydows insats som bästa manliga biroll.

Inledningsvis är filmen en smått rörig historia att komma in i då vi hoppar direkt in i Oskars tankar som pendlar mellan att behandla nutid och dåtid. Efter ett kort tag börjar begreppen dock klarna en aning då man dels börjar få förståelse för vem Oskar är men också för att berättelsen ganska fort avancerar till terrorattentatet som senare kommer överskugga allt det som sker vilket får oss som ej läst boken att få grepp om filmens grundläggande tema. Själva attentatet får dock aldrig något större fokus då det som egentligen hände inte är hälften så intressant för en 9årig pojke som det faktum att pojken i fråga aldrig mer kommer få träffa sin fader. Resten av berättelsen går således ut på att Oskar försöker fylla tomrummet fadern lämnat efter sig i ett desperat försök att slippa inse att han faktiskt är borta.

Det som hände den 11e september var en stor tragedi för amerikanarna och kom att påverka hela världen då Amerikas krig mot terrorismen kom som en direkt följd av terrorattacken. Att det är ett känsligt ämne att behandla på den vita duken är därför inte särskilt svårt att förstå och när man skildrar det genom en ung pojkes ögon måste man vara gjord av sten för att inte bli illa till mods som åskådare. Under filmens inledande halvtimme kan jag ändå inte låta bli att störa mig på att Daldry i amerikanskt manér smetar på lite väl mycket. Det känns som att man anstränger sig för mycket för att få publiken att snyfta hemma i sofforna vilket inte hade behövts utan snarare får motsatt effekt. Istället för att känna med de sorgsna själarna i rutan börjar man så sakteliga gå över till att bara iaktta dem vilket leder till att filmen är farligt nära att tappa ett par viktiga poänger. När Oskar ett år senare ger sig ut på sin jakt efter låset tar dock berättelsen ny fart och filmen antar en charmigt melankolisk ton som passar historian väl. Riktigt bra blir det först när Oskar ger sig i lag med den stumme hyresgästen.

Den stumme hyresgästen spelas utav vår egen Max von Sydow som tillsammans med Thomas Horn är filmens stora behållning. Max von Sydow har en storartad karriär bakom sig men har på senare år visat att han trots sina 83 år fyllda har mycket kvar att ge. Utan att yttra ett enda ord levererar han här mer känslor och uttryck än vad någon av filmens andra aktörer mäktar med. Utan att knappt röra en min speglar hans ansiktsuttryck otaliga känslor som gör både Oskar och oss som åskådare sjukligt nyfikna på vem han egentligen är. Bland skådespelarna ser vi många stora namn som levererar i vanlig ordning men den stora överraskningen är 15 åriga Thomas Horn i rollen som den 9åriga Oskar Schell. Horn blev handplockad för rollen efter att ha medverkat i en amerikansk barnvariant av Jeopardy och hade således inga erfarenheter av skådespeleri när han anlitades. Därför är det inspirerande att se hur trovärdigt han levererar i stort sett varenda replik och dessutom hanterar mimiken och allvaret hos en mycket udda pojke. Kemin mellan Thomas Horn och Max von Sydow är rent av rörande och att han är den minst erfarna i gemet märks inte vilket är ett bra omdöme när han får agera mot Tom Hanks och Sandra Bullock.

Extremt högt och otroligt nära

Extremt högt och otroligt nära dyker upp på blu-ray med en MPEG-4 AVC transfer i skala 2.40:1. Det är en i det närmaste felfri bildtransfer som väntar med superb skärpa och knivskarpa kantlinjer. Detaljrikedomen är hög och spelar väl ihop med den färgpalett som används då varje nyans i karaktärerna ansikten återges till fullo. Porer, hårlockar, Max von Sydows slitna anlete och klädernas texturer är glasklart avslöjande och intima och bjuder på en detaljrikedom som inte går förlorad ens i de mer skuggade partierna utav filmen. Filmens foto är ett rent mästerverk som bjuder på storslagna vyer utav New York och även då de ofta får agera kuliss till det som sker närmare oss blir miljöerna aldrig helt sekundära. Även om filmens tema är svårmodigt bör man inte missta Extremt högt och otroligt nära som en avsevärt mörk film, tvärtom, men det bjuds ändå på en viss svärta som även den håller hög standard.

Ljudbilden som presenteras i DTS-HD MA 5.1 är inte lika raffinerande som bilden utan är snarare en smula tillbakalutade, vilket passar filmen ganska bra. Dialogen bär filmen på ett bra sätt då den är välplacerad i de främre högtalarna, både spröd och klar låter den aldrig kringliggande effekter stjäla fokus. Oskars röst landar som sig bör lite ovanför allt annat i ljudbilden när han agerar berättare och det ger bra effekt, även om det inte rör sig en stämma á la Freeman. När det kommer till en film av detta slag är surroundsystemet inte till för att slå oss med häpnad, snarare hänföra oss genom att bidra med närvaro och rymd vilket man lyckas galant med i detta fall. De bakre högtalarna arbetar nästan hela tiden även om man ibland knappt reagerar på det. New York är en synnerligen levande stad vilket hörs då babblande folksamlingar, livlig trafik, svaga vindbyar, skrattande barn och tjutande sirener tränger på bakom oss och lyfter in åskådaren i samma miljö som vår huvudperson befinner sig i. Det hela omhuldas utav ett vackert soundtrack signerat Alexandre Desplat som väller fram ur samtliga högtalare och bidrar som en förstärkare till de känslor filmen vill förmedla.

Extremt högt och otroligt nära

Utgåvan bjuder oss inte på några hissnande mängde extramaterial och personligen saknar jag främst ett kommentarspår till filmen och eventuellt några ord från bokens författare, men det som bjuds är intressant, ibland en smula udda, och presenteras glädjande nog helt i HD.

• Making Extremely Loud and Incredibly Close: En dokumentär på tjugo minuter som ger oss ganska intressant insikt I produktionen. Regissören, manusförfattaren och stora delar av filmens skådespelarensemble kommer till tals då man diskuterar allt från adaptionen av boken, rollbesättningen och de miljöer man använde sig av. Överlag mycket intressant och dessutom i lagom längd.

• Finding Oskar: En kort featurette där fokus läggs på filmens definitiva huvudrollsinnehavare Thomas Horn. Man behandlar Horns väg från att bli upptäckt i en barnversion av Jeopardy till att agera ihop med stora stjärnor som Hanks, Bullock och Goodman.

• Ten Years Later: Extramaterialets mest hjärtskärande inslag är det som anknyter till terrorattentaten. I en av filmens scener får vi se en bild på Daniel McGinley som omkom den 11e september 2001. Vi får här höra familj, vänner och bekanta minnas och reflektera över hans minne och hans tragiska öde samt deras tankar kring bildens medverkan i filmen.

• Max von Sydow: Dialogues with "The Renter": Extramaterialets mer udda inslag fokuserar på vår svenska stolthet Max von Sydow. Under 45 minuter får vi följa honom genom inspelningarna. Vi får vara med när han sminkas, när han spelar in, när han går igenom manus och när han rör sig på inspelningsplatsen mellan tagningarna. Det som är udda och intressant med detta inslag är att inga intervjuer sker och ingen berättarröst guidar oss genom det som händer utan allt ljud som bjuds kommer ifrån kamerans ljudupptagning. För många kan detta upplägg betraktas som drygt men samtidigt tror jag vi sällan fått följa en inspelning så närgånget som just här.

* * *

Extremt högt och otroligt nära är en rörande film med fantastiska skådespelare som ger oss en intressant vinkel av en världsomvälvande tragedi. Vid vissa tillfällen blir det hela lite väl snyftigt men på det stora hela klarar man sig bra och helhetsintrycket blir positivt.

Aktuella priser för Extremt högt och otroligt nära

WEBHALLEN.comExtremt högt och otroligt nära (2011) Extremt högt och otroligt nära (2011)  hos WEBHALLEN.com99krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 79  av 100.