Ett päron till farsa

Ett päron till farsa

Helgalet semesterfirande håller än idag

National Lampoon’s Vacation eller Ett päron till farsa som den märkligt nog döptes till i Sverige är en av de där omtalade 80’tals komedierna som man bara ska ha sett. Trots det blev märkligt nog denna blu-ray release mitt första möte med filmen då jag tidigare bara har sett Ett päron till farsa firar jul som är den tredje delen i filmsviten som till dags dato består av fyra filmer. När jag nu tagit mig igenom filmen förstår jag dock varför den blivit i det närmaste kultförklarad då den bjuder på många skratt och skön underhållning från början till slut.

Familjen Griswold består av Clark (Chevy Chase), Ellen (Beverly D’Angelo) och deras två barn Rusty (Anthony Michael Hall) och Audrey (Dana Barron). Clark som känner att han spenderar alltför mycket tid på arbetet och därför inte hinner umgås med sin fru eller vara delaktig i barnens uppväxt ser semestern som en tid för familjen att verkligen umgås med varandra. Det är därför han beslutar sig för att ta med fru och barn till det stora och omåttligt populära nöjesfältet Walley World och trots att det ligger på andra sidan landet vägrar han gå med på Ellens önskan om att flyga till resmålet då han anser att en klassisk biltur genom landet kommer föra familjemedlemmarna närmare varandra.

Så när semesterperioden väl drar igång packar familjen Griswold in sig i den nya familjebilen som Clark högst motvilligt blev pålurad av stadens bilhandlare och ger sig sedan ut på den långa färden från Chicago till Los Angeles. Clarks förhoppning om en mysig och familjär bilresa går dock snabbt i stöpet då de tvunget ska göra ett stopp hos Ellens kusin i Kansas och det blir inte bättre av att de när de väl kommer där ifrån har blivit påtvingade att skjutsa Ellens tant Edna (Imogene Coca) och hennes vansinniga hund Dinky till Phoenix. Det hela visar sig bara vara början på en galen resa genom landet som inte bara tär på familjebanden utan också Clarks psyke då flertalet missöden på vägen pekar mot att de kanske inte ens kommer hinna fram till Walley World innan de åter måste bege sig hem mot Chicago.

Ett päron till farsa

"något jag verkligen uppskattar är att filmen spelades in i en tid då komedier om en familj på resa inte nödvändigtvis var en familjefilm"

Ett päron till farsa baseras på John Hughes novell Vacation 58 och det är också John Hughes som står för det manus regissör Harold Ramis fick i sin hand när filmen skulle spelas in. De båda herrarna Hughes och Ramis var redan 83 erfarna i branschen men har sedan dess fortsatt imponera stort med filmer som Ensam hemma, Breakfast Club, Ghostbusters och Måndag hela veckan för att nämna några titlar som någon av de båda herrarna varit inblandade i. Med Ett päron till farsa möttes dock dessa båda herrar för första och såvitt jag vet sista gången i en produktion och resultatet är en komplett komedi som håller än idag även om miljö och kläder är daterade och storyn liksom skämten med åren har kommit att bli något uttjatade i alla de otaliga efterapningar som följde succén.

Det är nämligen så att om man som jag upplever Ett päron till farsa första gången trettio år efter att den spelades in så är man ändå bekant med upplägget. Familjefadern som prompt vill bila på semester med familjen som egentligen föredrar solsemester har genom åren återanvänts till förbannelse med mer eller mindre lyckade resultat. Jag tänker exempelvis på Robin Williams i Familj på väg från 2006 och inte minst vår svenska motsvarighet i Sunes Sommar. Även om många av dessa efterapningar är riktigt bra, Sunes sommar är rent av fantastisk, så brukar det hela stå och falla med nivån och originaliteten på de skämt och de olyckor som givetvis präglar dessa roadtripfilmer men även på skådespelarnas trovärdighet. Ett päron till farsa träffar rätt på alla dessa punkter då den var originel när det begav sig, skådespelarna håller väldigt hög klass oavsett om de är barn eller vuxna och något jag verkligen uppskattar är att filmen spelades in i en tid då komedier om en familj på resa inte nödvändigtvis var en familjefilm vilket gör att skämten kan vara ganska grova. Det skämtas om sex och droger och man vågar skapa dråpliga situationer om djur och död utan att behöva anpassa sig till att familjens småttingar sitter och tar illa vid sig.

Denna oputsade komik i samband med Chevy Chase och hans klockrena timing och lustiga mimik gör Ett päron till farsa till en befriande och rolig film även idag då komediera har delats upp i två läger; de som är gulliga mysfaktorer för familjen och de som i revolt mot det övergulliga är så pass vulgära och flippade att skämten får stå åt sidan för könsord och svordomar. Ännu ett mervärde i att filmen skapades under en annan tid är att man får se en väldigt ung Anthony Michael Hall i rollen som sonen i familjen.

Filmen ger en mersmak efter 80-talets våg av briljanta komedier i allmänhet men också ett sug efter att se även de andra tre delarna i serien; Ett päron till farsa på semester i Europa, Ett päron till farsa firar jul och Ett päron till farsa i Las Vegas. För de som är sugna på mer finns nu även en box ute på blu-ray som innehåller film 1, 2 och 4 i serien. Varför del 3 (Ett päron till farsa firar jul) inte ingår i denna box är för mig en gåta.

Ett päron till farsa

När Ett päron till farsa debuterar på blu-ray gör den det med vad som överlag känns som en helt OK bildåtergivning då Warner fått till en bra transfer utav det trettio år gamla materialet. Främst är det de scener som spelats in i dagsljus som klarat sig bäst undan tidens tand då vi bjuds på en naturtrogen och livlig färgpalett med hög detaljrikedom och naturtrogna nyanser. Här och var går det att finna vissa mjuka partier som hade mått bra av ytterligare mastring men överlag ser det alltså mycket bra ut. Med det sagt är det inte en felfri transfer på långa vägar då de mer mörka partierna tenderar att kännas suddiga och ofokuserade på grund av bristfällig svärta. Då man har gjort ett så pass bra jobb med övriga delar av mastringen känns det som en besvikelse att man inte kunnat piffa upp även dessa scener på ett bättre vis.

Ljudspår: Engelska (DTS-HD MA 1.0)

När det kommer till ljudspåret blir jag inledningsvis ganska besviken då det visar sig att ljudet presenteras med en enda kanal, mono. När väl filmen drar igång släpper jag dock besvikelsen ganska omgående då den enspåriga ljudbilden likväl är väldigt aktiv och effektiv. Man har utfört ett precist arbete med fingertoppskänsla då man har remastrat ljudspåret och varenda nyans känns väl placerad i mixen. Dialogen är kristallklar och tydlig oavsett vilka ljudeffekter eller vilken typ av musik som för stunden delar dess fokus. Ljudeffekterna lyckas tillsammans med finstämd bas och musik skapa en god dynamik som sprider sig väl i vardagsrummet och de mer effektsökande delarna av spåret lyckas också leverera trots den begränsade ljudformen. Helt klart ett ljudspår av hög klass men surround hade med säkerhet maxat upplevelsen ännu mer.

Extramaterial:Featurette Inside Story: National Lampoon\\\'s Vacation, Introduction, Commentary, Theatrical Trailer

Två tredjedelar av extramaterialet är återanvänt från DVD’n som släpptes i samband med filmens 20 års jubileum vilket såklart är en besvikelse för fansen. Däremot får vi också med en fantastiskt matig dokumentär om filmen som inte bara ger oss all önskvärd information utan också presenteras i HD.

Featurette Inside Story: National Lampoon's Vacation: En lång dokumentär på 85 minuter som ger oss all önskvärd information om produktionen kring Ett päron till farsa. Jag är lite osäker på när den spelades in men det är helt klart en nyare produktion men likväl medverkar flertalet av de skådespelare som vi ser i filmen samt de som arbetad bakom kulisserna. Nostalgiskt och intressant.
Introduction: En kort introduktion till filmen med Chevy Chase, Randy Quaid och Matty Simmons som spelades in till 20 års jubileet.
Commentary: Ett kommentarspår med många kockar, nämligen Harold Ramis, Chevy Chase, Randy Quaid, Anthony Michael Hall, Dana Barron och Matty Simmons. Det blir dock aldrig så rörigt som man kan tro då Harold Ramis tidigt tar kontroll över kommentarerna och ger oss ett i slutändan ganska roligt och informativt ljudspår.
Theatrical Trailer: Filmens originaltrailer.

Aktuella priser för Ett päron till farsa

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 79  av 100.