Dolphin Tale

Dolphin Tale

Förutsägbar delfinhistoria som aldrig lyfter

Delfinen Winter gjorde sig känd hos världens djurälskare när han otröttligt kämpade vidare trots hopplösa odds. Han hade tappat sin käraste ägodel kan man säga – stjärtfenan som är motorn i delfinernas simteknik och kunde bara med hjälp av lika otröttliga människor lära sig att använda en konstgjord protes istället. Varm historia verkar det vara, men vad som händer när Hollywood tar sig an en sådan, blir på förhand alltför uppenbart.

Den unge Sawyer Nelson (Nathan Gamble) är trött på skolan och får ständigt underkänt. Han behöver något mer inspirerande och kan inte med de torra dagarna inför läraren, han sitter i så fall mycket hellre hemma vid sin lilla verkstad och bygger modeller. Hans mamma, Lorraine Nelson (Ashley Judd) är orolig för sin son, men vet ingen bot. Det är sommarlov nu i delstaten Florida, där de bor, men Sawyer är tvungen att gå i skolan för att försöka läsa igen sina dåliga betyg. En dag är Sawyer på väg att bli försenad i vanlig ordning, men innan han nått skolan hör han någon som ropar på hjälp. Det kommer nerifrån stranden, där står en gammal fiskare och viftar med armarna. Han har hittat en delfin som snott in sig i ett rep och sköljts upp på land, nu måste han låna Sawyers telefon och ringa efter veterinär. Efter tag dyker Dr. Clay Haskett (Harry Connick Jr.) upp med sin dotter Hazel Haskett (Cozi Zuehlsdorff) och resten av deras marin-sjukhuskår och tar hand om delfinen.

Sawyer söker snart upp djursjukhuset, han måste ju få veta hur det gick. Han blir inbjuden av Hazel att titta på delfinen. Dr. Clay är först motvillig att släppa in främmande i sjukhusavdelningen, men han inser snart att pojken och delfinen har ett särskilt band. Winter, som Hazel döpt den till, verkar minnas Sawyer från stranden och är lugnare i hans närvaro. Det slutar med att Sawyer får komma dit varje dag för att se om Winter och lära sig rutinerna på stället, vilket gör honom väldigt upprymd. Men delfinen är tyvärr i dåligt skick och snart tvingas man amputera bort stjärtfenan som blivit alltför skadad.

Vad man nu ska göra med Winter är det ingen som vet, men det är bråttom om de ska kunna hjälpa delfinen. Sjukhusets styrelse har börjat ledsna på Clays orealistiska omhändertagningsförsök. Winter har ett riktigt gravt handikapp, det klokaste vore att låta avliva honom, för de har redan ont om pengar. Den listiga Sawyer vet dock snart på bot. På andra vägar har han lärt känna en Dr. Cameron McCarthy (Morgan Freeman), en läkare som jobbar med att bygga proteser åt krigsveteraner. Skulle det inte vara möjligt att med hans hjälp, bygga en fen-protes åt Winter? Men tiden är knapp och delfinen har redan börjat vänja sig vid ett annat sätt att ta sig fram i vatten, ett sätt som tyvärr är väldigt skadligt för dess ryggrad. Och hur länge ska det dröja innan Lorraine upptäcker att hennes son inte längre tillbringar sina dagar i skolan? De måste genast sätta igång, att försöka rädda Winter.

Dolphin Tale

"det finns långt finare familjefilmsupplevelser"

Ett sätt att se på film, utbytt mot ett annat, verkar det som - en historia som denna hade möjligtvis gjort mig upprymd någon gång när jag befann mig i det konkret-operationella stadiet. Men när jag nu betraktar den, kan jag inte se förbi ytligheten i denna från originalitet kliniskt rena "familjefilm" och allt som försiggår, sipprar in igenom mina sinnen och rakt ut igen, utan minsta beröring. Man kan inte ens roa sig med att leka gissa vändningen, det finns inget som kan överraska här, inget. Det är likt en flygplansmåltid: färdigpackad i ett ickekreativt format, innehållande artificiella varor, fina på utsidan, men helt smaklösa och intetsägande. En efterrätt brukar det finnas, jolmig så man kan dö, späckad med e-nummer.

Eftersom det rör sig om en film riktad mot barn, bör kraven vara mindre kan man tycka. Men att sätta högt betyg på Dolphin Tale bara för att man tror att ungar kommer gilla den är också en skymf mot de barnfilmer som faktiskt lyckas vara precis lika fascinerande för stora som små. Mästerliga filmatiseringar av exempelvis Astrid Lindgrens berättelser finns också på blu-ray. Eller varför inte välja några tecknade/animerade favoriter från Disney och Pixar? Nämner jag titlar som Ronja Rövardotter (1984), eller Wall-E (2008), behöver man inte invända: "Vi vill ju se något nytt", för det får man garanterat inte göra ändå i Dolphin Tale.
Man får verkligen gräva om man ska komma fram till något som gör denna film värd att se, plastigheten lägger ju sig som ett hölje och förhindrar att man ser annat. Men visst, det rör ju sig ändå om en riktigt välgjord film, proffsig regi, genomförd på oklanderligt vis av duktiga barnskådespelare. Att filmen i historien inte avviker jättemycket från den verkliga kan också vara lite roligt, särskilt det faktum att det är den riktiga delfinen Winter som är med och agerar i filmen. Mysfarbrorn Morgan Freeman kan man alltid se med visst intresse, men övriga vuxenskådisar är bara med för att leverera välkända repliker som maskiner.

Jag skulle inte gå så långt att kalla den skadlig - sådant bittert moraliserande känns rätt onödigt. Men det kanske inte är särskilt utvecklande egentligen, med film där allvaret aldrig är på riktigt, där allting alltid löser sig till det bästa och känslorna mer sällan är av äkta sort. Barn kommer nog älska att mysa med denna film och kanske känna mer av den värme den är tänkt att ge, än en annan, men som sagt det finns långt finare familjefilmsupplevelser.

Dolphin Tale

Dolphin Tale har en glittrande klar bild, fyld av lyster och energi. Filmen presenteras med 1080p High Definition, ratio: 1.85:1, som vid första intrycket är otvivelaktigt ren från digitala störningar och som når högsta poäng vad gäller nivåer på svärta, färgmättnadens naturliga exakthet och välbalanserad kontrast. Floridas soliga omgivning skimrar på landsidan av levande färger oavsett om det gäller hudtoner, eller ögonfärger, medan undervattensvärlden har en djupt blå, lika verklighetsnära utstrålning. Detaljrikedom är nästan alltid rent underbar, med bara några tendenser till vad som verkar vara svartkross. Detta står nästan som en parentes i en övrigt klockren bild.

Utgåvan kan stoltsera med ett ljudspår av DTS-HD Master Audio 5.1 som är riktigt bra på många sätt, även om det inte hinner ikapp kvalitén som präglar bilden. Det upplevs inte som det mest händelserika, möjligtvis, men det finns inte heller jättemånga tillfällen för ett ljudspår att imponera i en film som denna. Dialogerna som utgör grunden, är dock felfria – rena och säkert framskridande i högtalarna. Andra tillfällen där ljudspåret gör sig mest påmint är annars i vägskvalp, eller akvarium-ljud som från vattenpumpar , dessa ljud rinner fint genom de olika högtalarna. Hyfsat omfång, men ändå naturligt och träffsäkert ger denna förställning en tillräcklig presentation.

Dolphin Tale

Extramaterialet erbjuder mycket smågodis:
•The Hutash Rainbow Bridge - skulle kunna vara en förlängd del till filmen, men det verkar vara en fristående, animerad kortfilm till Dr. Clays saga om delfinernas ursprung. Något för alla barn, men det bjuds inte på någon särskilt ambitiös animering.
•At Home with Winter –Vi får kika in lite bakom kulisserna och höra vad skådespelare och filmmakare har att säga. Mest sammanfattande av filmens plot och inte mycket annat.
•Spotlight on a Scene – Filmens regissör och dess producenter går på djupet vad gäller öppningsscenen med animerade delfiner. Och hur och varför den spelades in i 3D.
•Winter's Inspiration – Här följer händelseutvecklingen, så som det skedde i verkligheten. Ganska kortfattat, men mer intressant.
•Winter Meets Panama – En scen som inte omotiverat blev bortklippt.
•Gag Reel – När skådisarna får svårt att hålla masken, eller säger fel.

* * *

Historien om delfinen Winter passar förmodligen bäst som småputtrigt reportage i Readers Digest och blir en sanslöst o-originell företeelse i Hollywood-filmformat. Berättelsen är förpackad i en skön utgåva, men mer mogna filmtittare gör nog bäst i att syssla med annat.

Aktuella priser för Dolphin Tale

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-07-06
Discshop.seDolphin Tale 2 Dolphin Tale 2  hos Discshop.se49krFraktinfo
CDON.COMDolphin Tale 2Dolphin Tale 2 hos CDON.COM59krFraktinfo
Discshop.seDolphin Tale 2 Dolphin Tale 2  hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seDolphin tale Dolphin tale  hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seDolphin Tale 2 (Import Sv.Text)Dolphin Tale 2  (Import Sv.Text) hos Discshop.se149krFraktinfo
Discshop.seDolphin tale (Import Sv.Text)Dolphin tale  (Import Sv.Text) hos Discshop.se149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent J. Andervad, betyget 61  av 100.

Dolphin Tale

Dolphin Tale blu-ray cover

Genre: Barn & Familj
Releasedatum: 2012-06-13
Speltid: 112
Bild: 1080p Widescreen 1.78:1
Extramaterial: Ornie and the cookie jar, Additional scenes, Gag reel, The Hutash Rainbow Bridge, At Home with Winter, Dolphin Tale: At Home With winter, Dolphin Tale: Spotlight on a scene, Winter's inspiration

Skådespelare: Harry Connick Jr, Ashley Judd, Nathan Gamble, Kris Kristofferson, Cozi Zuehlsdorff, Morgan Freeman, Austin Stowell, Frances Sternhagen, Austin Highsmith, Betsy Landin, Juliana Harkavy, Megan Lozicki, Tom Nowicki, Jim Fitzpatrick, Kim Ostrenko, Winter

40%
90%
85%