Crazy, Stupid, Love

Crazy, Stupid, Love

Nyskapande film med klassiskt upplägg...

Konstformen att producera nyskapande och hjärtliga romantiska komedier som inte halkar ner i det stereotypa romcomträsket har sedan länge känts hopplöst förlorad. Genren var stor back in the days när bröderna Farrely, av alla människor, slog huvudet på spiken med den fantastiskt charmiga Den där Mary men somnade strax därefter in fram till regiduon Glen Ficarra och John Requa 2009 tog sig an genren ur en helt ny synvinkel med I Love You Phillip Morris. Nu är duon tillbaks med filmen Crazy, Stupid, Love som känns som den mest kompletta romantiska komedin sedan 1998 då just Den där Mary gick upp på biograferna.

Under en middag ute på en mysig restaurang faller Cal Weavers (Steve Carrell) världsbild som en sten då hans fru Emily (Julianne Moore) sedan tjugofem åt tillbaks begär skilsmässa strax innan desserten. Under den tragiska bilresan hem till familjen samma kväll uppdagas det också att hon har inlett en sexuell relation med kollegan David Lindhagen (Kevin Bacon) och det känslomässiga sammanbrottet är ett faktum. Cal beslutar sig för att flytta ut ur huset omedelbart för att slippa ta diskussionerna med frun och så blir också fallet. Hemma i huset väntar deras son Robbie (Jonah Bobo) som är upp över öronen förälskad i sin fyra år äldre barnvakt, den sjuttonåriga Jessica Riley (Analeigh Tipton) och är övertygad om att hon är hans själsfrände. Det enda kruxet är att hon i sin tur gått och blivit kär i en äldre man, nämligen Cal Weaver.

Cal lämnar huset med brustet hjärta och ger sig in på närmsta bästa krog där han talar vitt och brett om sin sorg medan han försöker dränka densamme i botten på en vodkadrink med tranbärssmak. På krogen blir han ovetande iakttagen av hunken tillika playern Jacob Palmer (Ryan Gosling) som efter att i flera dagar lyssnat till Cals beklagande beslutar sig för att ta kontakt. Jacob vet exakt vad som är fel i Cals värld och ger honom ett erbjudande han inte kan motstå. Om han bara lyssnar på Jacob skall han se till att Cal blir en åtråvärd bit ute på den köttmarknad där han själv huserar kväll efter kväll. Han lovar Cal att vid det laget han är klar med honom kommer hans fru bittert ångra att hon lät honom gå och det låter minst sagt sunt i Cals öron.

Det första Jacob konstaterar är att åren i äktenskap har försoffat Cal som inte längre bryr sig om hur han ser ut och helt och hållet tappat bort hur man pratar med kvinnor. De ger sig snabbt ut på en shoppingtur för att byta ut hela Cals garderob. Joggingskorna ersätts av snygga skinnskor och den fyra storlekar för stora kostymen byts ut mot skräddarsydda Armanikostymer. De går till frissan för att göra sig av med den stela budgetfrisyr Cal bär idag och slutligen bänkar de sig på samma krog igen där Cals uppgift är att iaktta Jacob för att se hur han jobbar. Om Jacob undviker att prata om sig själv, spelar intresserad, insisterar på att bjuda damen på en drink oavsett om hon vill ha eller inte så slutar det alltid i sänghalmen. Snart är det dags för Cal att ta steget ut och efter mycket om och men skall det visa sig att Jacobs taktik är bombsäker även för honom.

De nya damerna avlöser varandra hemma i Cals sovrum och ju längre tiden går desto mer lik Jacob blir Cal men problemet är att Cal fortfarande är hopplöst försälskad i sin blivande Exfru Emily som inte kommer att se Cals nya livsstil med särskilt blida ögon. Samtidigt är deras som Robbie nu mer än någonsin i behov av en stark förebild då hans känslor för Jessica ständigt växer sig stakare trots hennes återkommande uppmaningar om att lägga ner. När så det omöjliga händer, Jacob blir förälskad i den bedårande Hannah (Emma Stone), och lämnar det lössläppta livet på krogen ställs Cals värld åter på ända och när det dessutom visar sig att en av hans flyktiga romanser är lärare åt hans son vilket uppdagas för Emily på ett minst sagt osmidigt vis håller allt på att, på ett farsliknande vis, återigen gå käpprätt åt helvete för stackars Cal.

Crazy, Stupid, Love

"filmen kan få sin publik att tjuta av både skratt och vemod"

Det första Crazy, Stupid, Love imponerar med är en gedigen rollista och hur fantastiskt det än är att se en sådan stor samling stjärnor samlas till ett och samma projekt innebär det alltid en viss risk att det spårar ut i klassisk tuppfäktning. Risken är stor att man försöker framhäva alla stora namn vilket enligt erfarenhet lätt leder till att ingen ger ett särskilt stort intryck. Vad man dock lyckas bra med i filmen är att namn som Julianne Moore, Kevin Bacon och Emma Stone enbart återfinns i lagom doser och fokus riktas istället mot Steve Carrell och hans fantastiska samspel med det nu mera vuxna stjärnskottet Ryan Gosling. De två tillsammans ger en bra bild av den smått stereotypa bromansen som här skildras med sådan charm och så pass mycket glimt i ögat att det aldrig hinner gå en på nerverna. Steve Carrell ser tillräckligt mossigt gubbig och grå ut för att deras samspel ska komma att leda till flertalet komiska höjdpunkter under filmens gång och det är just i scener mellan Gosling och Carrell som filmen tillåts lysa.

Filmens ambition är att skapa en hög grad av igenkänningskomik och jag tror den klarar av det ganska bra eller i alla fall enligt klyschan att män, men även kvinnor, slappar till efter flera års äktenskap och låter romantiken och glöden dö ut. Steve Carrell lyckas gestalta den stereotyp av medelålders man med bravur även om rollen i sig inte är ny för Carrell utan snarare verkar bygga på ett hopkok av hans bortkomna karaktär i 40 Year Old Virgin och hans än mer bortkomna karaktär i The Office. Hur som helst är Cal en väldigt vilsen person som milt sagt har tappat bort sig själv i det äktenskap han numera befinner sig i och förvandlingen han genomgår när han träffar Jacob är en av filmens stora höjdpunkter tillsammans med hans inledningsvis väldigt märkliga försök till kontakt på krogen.

Även om Cal och Jacob hamnar i fokus under filmens gång så ligger mycket av filmens kärna i det som händer i övriga familjen Weaver och i förlängningen också den resa som barnflickan Jessica genomgår då hon längtar och trånar efter Cal samtidigt som hon gång på gång ger korgen åt den upp över öronen förälskade Robbie. Robbie får gång på gång höra utav både far och mor att den eviga kärleken finns och att han inte ska ge upp sin dröm vilket han slutligen finner svårt att tro på då han vet om att hans föräldrar älskar varandra men ändå ser sin far dra ut på krogen varje kväll och hans mamma gå ut och luncha med den ytterst suspekta David Lindhagen.

Jacob gör ungefär samma resa som Cal under filmens gång fast i helt omvänd ordning. Till en början är han stadens största player som kan alla tricks för att få en kvinna i säng men hittar så småningom kärleken i den vackra Hanna och blir då den som behöver råd av Cal. Dessa två likartade resor mot helt olika mål hamnar i ganska snygg kontrast med varandra och kommer så småningom också leda till filmens självklara poäng. Jacob som verkade leva livet var hela tiden den som var olycklig medan Cal som blivit försoffad i äktenskapets namn var den som verkligen funnit meningen med livet. I denna poäng håller filmen på att spåra ur en aning då filmen ganska tydligt serverar moralkaka på morakaka om den sanna kärleken och kärnfamiljens storhet när slutet närmar sig men då det hela spelas upp för oss med en viss glimt i ögat och en lagom mycket överspelande Carrell hinner man aldrig riktigt störa sig på det.

Crazy, Stupid, Love blir stor tack vare att den bjuder på flertalet skratt utan att för den delen behöva bli banal samtidigt som den smyger in hjärtskärande romantik och en stor dos tragik i det hela vilket utgör en fenomenal helhet. Så mycket man skrattar åt Carrells märkliga dialog med Gosling, lika nära har man till tårar i den vackra scenen med Julianne Moore inne i huset medan Carrell smyger runt i trädgården bara för att få vara nära kvinnan han älskar.

Crazy, Stupid, Love

Bilden ger oss ungefär det vi förutsätter att vi ska få utav en komedi av idag på blu-ray. Hisnande effekter som får ögonen att pressas ut ur sina hålor får vi leta efter någon annanstans men bilden är inbjudande varm och förlitar sig för det mesta på en lika varm som naturlig färgpalett. Vi pendlar mellan fräscha och glatt färglagda utomhusmiljöer till den mörka och dimmiga miljön inne på krogen och detaljrikedomen är i stort sett lika klar oavsett. Ibland tappar bilden något i de mörkaste utomhusscenerna, se återigen Carrell i trädgården, men det beror snarare på halvtaskigt källmaterial än dålig transformering så det räknas till en av petitesserna. Likaså finns det ett par scener som tenderar bli lite mjukare än de övriga men överlag sällar sig bilden på utgåvan till genomsnittskomedin på blu-ray.

Även ljudbilden bjuder på en ganska ordinär upplevelse vad gäller komedier bortsett från att den kanske ännu mer än genomsnittskomedin håller fokus kring dialogerna som är filmens vassaste tillgång. En väldigt frontbaserad ljudbild tonar upp sig även om de bakre högtalarna ibland skrockar till eller lever jäkel när vi befinner oss på skolavslutningen eller i krogens dimma. Mycket till effekter finns annars inte att hämta utan bortsett från dialog är soundtracket, som passar filmen väl, det som ger mest intryck av ljudproduktionen.

Crazy, Stupid, Love

Bland extramaterialet finner vi för en gångs skull en liten samling med bortklippta scener som jag faktiskt saknar i slutproduktionen. Sammantaget utgör de bortklippta scenerna ca 12 minuters speltid och jag ler eller skrattar mig igenom minst åtta utav dessa minutrar. Kanske valde man att klippa bort dem just för att ge filmen en lite mer seriös ton, men i min bok hade de gärna fått vara kvar. I övrigt får vi två featuretter, den ena med Ryan Gosling och Emma Stone som pratar om hur de arbetade ihop med kärleksscener och annat lull lull kring produktionen. Hela grejen känns lite väl mycket ryggdunkande för min smak men det kompenseras med nästa inslag som är betydligt roligare och är en motsvarande dialog mellan Carrell och Gosling som verkar ha funnit varandra rätt bra under inspelningens gång.

* * *

Crazy, Stupid, Love är en av de bättre romantiska komedier vi har sett på länge. Kanske blir det hela en sådan succé tack vare den ovanligt stora mängden skickliga aktörer och kanske på grund av det faktum att man vågar vara både hysteriskt rolig och naket romantisk på samma gång. Kontentan är i alla fall att filmen kan få sin publik att tjuta av både skratt och vemod och lyckas så bra med bådadera att inte ens den farsliknande upplösningen lyckas dra ner slutresultatet.

Aktuella priser för Crazy, Stupid, Love

WEBHALLEN.comCrazy, Stupid, Love. (2011) Crazy, Stupid, Love. (2011)  hos WEBHALLEN.com59krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 78  av 100.