Broken

Broken

Djupt rörande och förbaskat bra

Det är något speciellt med riktigt bra brittisk film. Med enkla medel, ibland obefintliga, lyckas de förmedla känslor och stämningar som saknar direkt motstycke i Hollywood. Broken är en av de där filmerna som utan en enda specialeffekt och med ett grådaskigt Storbritannien som kuliss kastar oss in i en annan värld för att sedan lämna oss imponerade, berörda och på sätt och vis alldeles tomma. Samtidigt levererar den skådespelare av världsklass och då inte minst det debuterande flickebarnet Eloise Laurence, en tjej vi lär se mycket av framöver.

Elvaåriga flickan Skunk (Eloise Laurence) bor tillsammans med sin far Archie (Tim Roth), hennes bror Jed (Bill Milner), och barnflickan Kasia (Zana Marjanoviã) i ett märkligt grannskap i en brittisk förort. Skunks diabetes har gjort henne till en öppen och lyhörd flicka som både ser och förstår andra människors lidande samtidigt som hon själv i samband med det blir en bräcklig och öm liten tjej. Hon är exempelvis en av få människor som ser och respekterar grannparets smått utvecklingsstörda son Rick (Robert Emms) och är hans vän till skillnad från hennes andra grannar, familjen Oswald vars unga döttrar trakasserar och hånar stackars Rick mest hela tiden. När den ensamstående Mr. Oswald (Rory Kinnear) en dag går ut på gården och slår Rick blodig efter att en av hans döttrar lögnaktigt anklaga Rick för våldtäkt blir det startskottet på en nedåtgående tillvaro för både Skunk, hennes familj och hela grannskapet.

Strax efter incidenten omhändertas nämligen Rick av vården då han blivit mer och mer introvert efter misshandeln och det efterföljande besöket på polisstationen. Som om inte detta vore nog ska Skunks nyblivna pojkvän flytta från staden med sina föräldrar och detta sker i samband med att Skunk ska till att börja högstadiet där hon ofrånkomligen blir syskonen Oswalds största hackkyckling. Hennes frånvarande advokat till pappa överlåter merparten av ansvaret för henne till barnflickan som i sin tur bryter upp från sitt förhållande med Skunks favoritlärare och hemliga kärlek Mike Kiernan (Cillian Murphy). Även om saker och ting inte verkar kunna bli värre är det svårt för Skunk att föreställa sig någon ljusning då hon samtidigt har den enerverande diabetesen att hålla i schack.

Broken

"Dess olika teman gör sig perfekta i klassrummen då den under sin speltid berör en hel del viktiga och moraliska frågeställningar utan att för den sakens skull moralisera"

Broken från 2012 är Rufus Norris långfilmsdebut och herrejäklar vilken debut det blir. Med manus av Mark O´Rowe som tidigare gett oss den något mästerliga Boy A har Norris lyckats ingjuta mäktigt mycket liv i Daniel Clays roman med samma namn. Genren som bäst kan beskrivas som vardagsdrama eller någon slags diskbänksrealism brukar vara en gaska vansklig genre att göra film av då den inte sällan tenderar att resultera i långtråkigt berättande, för många karaktärer och noll poäng men Norris får verkligen till det då han tillsammans med skådespelare som kan räknas till de bättre i branschen levererar intressanta livsöden som berör på djupet under en nästan lite för kort men fullt acceptabel speltid. Filmen Broken lär också över tid gotta till sig som den film som introducerar Hollywoods nästa stjärnskott Eloise Laurence, flickan som ställer samtliga andra barnskådespelare i en annan, lägre division.

Storyn består av en samling olika parallella historier där de flesta kretsar kring ett och samma kvarter men behandlar en snårig skara människor. Vi ser den ensamstående fadern som gått ner sig efter att han blivit lämnad ensam med oregerliga ungar. Vi ser det äldre paret som försöker skapa ett drägligt liv åt sin utvecklingsstörda son. Vi ser den framgångsrika fadern som älskar sin dotter men likväl tenderar att försumma henna till förmån för arbetet. Vi bjuds utöver detta på flertalet andra karaktärer och öden men det är dessa tre familjer som blir centrala för berättelsen och i alla karaktärers liv löper Eloise Laurence karakär Skunk som en röd tråd och klistret som på ett eller annat sätt binder dem samman. Hon är en ung tjej som får hela världen på sina axlar då hon är de utsattas vän och följaktligen också utsatt av de som trivs bäst av att trycka ner andra.

Brokens styrka ligger i alla dessa karaktärer då man har svårt att inte falla för dem alla oavsett vilka skitstövlar de ger sken av att vara. Den ensamstående fadern som spöar upp sitt utvecklingsstörda grannbarn handlar i förtvivlan och emot bättre vetande och likaså handlar ungen som beskyller Rick för våldtäkt i panik för att själv undvika faderns vrede. Rick å andra sidan är en hjärtskärande och mentalt efterbliven kille som gestaltas mästerligt av Robert Emms. Både Ricks uttryck och hans historia i filmen är starkt inspirerad av klassikern To Kill A Mockingbird och det är ett tema som tål att upprepas, inte minst i modern kultur.

Skådespelarmässigt får vi stjärnor av världsklass i samtliga roller. Det är återigen Eloise Laurence och hennes tolkning av Skunk som verkligen står ut och det är stort att hon kan agera vid sidan av Tim Roth och Cillian Murphy som båda gör några av sina vassaste prestationer på länge utan att på något sätt förminskas.

Broken bör upplevas av alla. Dess olika teman gör sig perfekta i klassrummen då den under sin speltid berör en hel del viktiga och moraliska frågeställningar utan att för den sakens skull moralisera. Den har en lagom speltid för att avnjutas en mysig hemmakväll utan att kännas för tung och inte minst får vi se en stor talang debutera på vita duken. Jag väntar med spänning på Eloise Laurence nästa bidrag till filmindustrin. Se till att lägga hennes namn på minnet.

Broken

Broken är en av de där filmerna som troligen har och kommer spela in sin budget flera gånger om dels på grund av den höga klass filmen håller men också på grund utav att projektets budget var i det närmaste obefintlig. Den taskiga budgeten sätter helt klart sina spår när det kommer till inspelningen av filmen då man sägs ha spelat in hela filmen på film som höll på att bli för gammal av ekonomiska skäl men även avsaknad av ljussättning och andra tekniska hjälpmedel blir faktorer filmskaparna tvingades ta ställning till under inspelningen.

Resultatet leder till ett ganska matt källmaterial där man förlitar sig en hel del på solens ljus i utomhusscenerna och presenterar en ganska grynig och ibland lite mjukare bild i de scener som spelats in inomhus. Källmaterialet blir således överlag ganska mjukt och dämpat i allt vad gäller färg och svärta men på grund av filmens handling och tack vare att filmen utspelar sig i ett ganska sterilt Storbritannien så fungerar dessa karaktärsdrag riktigt bra. Dyster vardagsrealism gör sig bättre såhär än i välproducerade verk med bländande färger och sterilt digitala inspelningar. Under framförallt de scener som spelats in i dagsljus bjuds vi dock på en tydlig och klar detaljrikedom och önskvärd skärpa medan de sekvenser som spelats in inomhus tappar något vad gäller skärpan men samtidigt fortsätter levererar en superb känsla.

Ljudspår: Engelska (Dolby Digital 5.1)

Ljudbilden som levereras är lika stark som filmen i sig då vi bjuds på en dialogdriven historia som låter dialogen stå i fokus samtidigt som den tillåter en i övrigt mycket god dynamik. Liksom filmen i sig är ljudspårets främsta uppgift att förmedla en känsla snarare än att söka effekt vilket gör att det hela är ganska nedtonat och surrounden framstår som ytterst tillbakadragen. De bakre högtalarna ljuder ofta men väldigt försiktigt vilket gör att man ibland får lyssna efter för att verkligen höra dem. Musiken i filmen blir en viktig hörnsten och passar verkligen filmen som handen i handsken där den framförs utav Electric Wave Bureau.

Vi får tyvärr inget extramaterial med utgåvan

Aktuella priser för Broken

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-09-13