Blodspår

Blodspår

Bra thriller med en av de största

Skådespelare, regissör, producent, musiker, politiker, ja strängarna på Clint Eastwoods lyra är många och ack så imponerande. Den åttiotvå år gamla farbrodern har levt ett produktivt liv och har dessutom lyckats med konststycket att leverera succé efter succé oavsett vilken roll han har antagit och gjort det med en lägsta nivå som är mer stabil än många av kollegornas största succéer. I Blodspår från 2002 levererar Eastwood sin tolkning av Michael Connellys roman Blood Work och gör det både som regissör, producent och huvudrollsinnehavare. Helt klart imponerande.

Terry McCaleb (Clint Eastwood) är en av FBI’s bästa och mest kompetenta agenter vars vida rykte har gjort honom till ett välkänt namn för allmänheten. Baksidan utav det hela är att en grym seriemördare som går igång på att gäcka polisen har utsett Terry till sin nemesis och lämnar därför hånfulla meddelanden efter sig på mordplatserna. Utanför en av dessa mordplatser får Terry på håll syn på mördaren i en klunga av journalister och inleder en jakt till fots som dock får ett abrupt slut innan han får tag på honom när han drabbas utav en hjärtinfarkt.

Två år senare har Terry fått ett nytt hjärta efter lång väntan och lämnat byrån till förmån för ett fridfullt liv vid Kaliforniens kust. Han är bosatt i sin båt som ligger dockad i hamnen och är tillfreds med sin rofyllda tillvaro där en kort konversation med hans slashas till granne Buddy (Jeff Daniels) många dagar är den enda yttre kontakt han har. Under åren som gått har han då och då blivit uppsökt av desperata människor som söker hans hjälp i fall polisen inte lyckats lösa men både Terry och hans läkare är överrens om att han numera är pensionerad och har lämnat de fartfyllda dagarna bakom sig för gott.

När Graciella Rivers (Wanda De Jesus) en dag dyker upp på hans båt och ber honom hjälpa henne få tag i mannen som mördade hennes syster avfärdar Terry henne till en början men det ska visa sig att Graciellas fall skiljer sig en hel del ifrån de andra lyckosökarnas. Graciellas syster blev nämligen brutalt mördad under ett butiksrån med två skott mot huvudet och då hon hade en mycket sällsynt blodgrupp som matchade Terrys innebar hennes död att Terry slutligen fick ett nytt hjärta. Terry inser att den döda flickan på sätt och vis räddade hans liv och lovar Graciella att göra vad han kan för att få tag i den skyldiga. Med Buddy som betald chaufför börjar Terry titta djupare i polisens utredningar och den dokumentation som finns att tillgå. Snart står det klart att butiksrånet var iscensatt och att Graciellas syster antagligen inte dog utav en slump.

Blodspår

"en i det närmaste klanderfri film där allt klaffar"

Blodspår är som sagt baserad på Michael Connellys roman med samma namn och är regisserad utav Clint Eastwood efter manus av Brian Helgeland som senare skulle komma att samarbeta med Eastwood ännu en gång i succéfilmen Mystic River. Det är en ganska sen film om man ser till Eastwoods karriär efter genombrotten på 50-60-talet men jag är generellt av den uppfattningen att han likt ett fint vi bara blivit bättre med åren vilket han senare skulle visa oss med de två efterföljande filmerna Million Dollar Baby och Gran Torino. Även om Eastwood varit flitigt aktiv bakom kameran sedan det nya milleniet är Blodspår en av totalt 5 filmer där vi sett honom framför kameran sedan dess men så rör det sig också om en samling riktigt bra filmer, där Blodspår kanske ändå är den svagaste länken.

Filmens handling lider utav en viss förutsägbarhet och att den följer mallen för urtypens actionthriller agerar inte heller till dess favör. Vi har sett upplägget förut även om scenarion bytts ut och karaktärerna är så pass typiska att vi inte bara sett dem förut utan även sett skådespelarna göra samma karaktärer förut. Detta gäller främst Eastwood som här verkar presentera ett hopkok utav välkända karaktärer från hans digra katalog och även om det inte på något vis stör så drar det ner filmens originalitet ett par snäpp. Originalitet är dock en lyx som inte alltid alla filmskapare kan unna sig och en lyx som många åskådare struntar blankt i så länge det skådespel som utspelar sig på duken är tätt och underhållande. Blodspår är en fantastiskt välspelad thriller som både bjuder på spänning, humor och en del omvälvande vändningar som ger effekt även om man ibland förutsett dem. Att Clint Eastwood återgår till karaktärsdrag ifrån tidigare filmer rör inte den oinvigde i ryggen och för mig som ett stort fan ger det snarare en lyckad effekt då det är guld att se Terry McCaleb återspegla vad som nästan skulle kunna vara en åldrad variant av Dirty Harry.

Skådespelarmässigt gör Eastwood alla rätt då han spelar den tuffa, före detta agenten med bravur och den i det närmaste patenterade hårdhet bara han kan frambringa, samtidigt som han lyfter in andra dimensioner som följer ålderdomen och den hjärtsjukdom karaktären drabbats av. Maktlöshet och frustration präglar karaktären vilket verkligen når ut genom rutan då man känner på sig att det hela kan sluta illa för Terry vilken sekund som helst. Med sig på resan har Eastwood samlat ihop en mästerlig ensemble skådespelare som alla bidrar med sitt till filmen, inte minst Jeff Daniels som den godhjärtade om något förslappade grannen Buddy. Jeff Daniels är en annan favorit inom Hollywood, inte minst tack vare hans stora bredd då han visat sig kunna hantera de flesta genres. Att han får spela mot Eastwood känns således bara naturligt och han har inga problem att mäta sig med giganten i deras gemensamma scener.

Blodspår

Bildtransfern som bjuds är en 1080p MPEG-4 AVC transfer i skala 2.40:1 och den levererar med råge. Att filmen har 10 år på nacken är ingenting man får reflektera över då transfern har en skärpa och klarhet som får den att enkelt förväxlas med en inspelning av idag. Jag ser inga som helst spår utav digitala reningsarbeten med hjälp av DNR vilket skvallrar om att man lagt ner stor möda och mycket tid på att restaurera bilden. Under ett lager fin, filmisk grynighet återges detaljer och texturer utan några som helst problem. Närbilderna är fantastiska, inte minst när man går nära Eastwood själv och varenda detalj i hans fåriga ansikte återges utan anmärkningar. Clint Eastwood har på gamla dagar ett mycket tacksamt ansikte när det kommer till HD då det kryllar av detaljer såsom rynkor, fläckar och tunna, gråa hår.

Färgpaletten är något tillbakadragen, men fungerar bra medan svärtan är överväldigande djup. Just i svärtan finner vi vid vissa tillfällen transferns svagare punkt då det ibland uppstår ett visst brus som drabbar de annars finfina kontrasterna.

Ljudspåret presenteras i DTS-HD MA 5.1 och levererar ungefär vad vi kan vänta oss av en tio år gammal film i genren, varken mer eller mindre. Åhöraren bjuds inte på några större aha-upplevelser men det är heller inget man förväntar sig när man tänker Eastwood då hjärnan i storyn klarar sig bra utan spex och effekter. Dialogen blir det viktiga och den spelas upp till belåtenhet utan att minsta stavelse undkommer publiken, vilket är en bragd i sig när det kommer till Eastwoods väsande muttrande. Surround bjuds men kanske i minsta laget då de flesta ljud sprider sig från de främre högtalarna medan de bakre får agera förstärkare till mer exalterade scener och ibland ge extra tyngd till det för genren passande soundtracket. Det finns scener, inte minst när vi närmare oss filmens slutskede, där surrounden får komma till sin rätt då ekon och porlande vatten kommer spela viss roll. På det stora hela ett passande ljudspår, om än inte häpnadsväckande.

Blodspår

Extramaterial bjuds i lagom mängd vilket inte är en självklarhet när det kommer till katalogtitlar. Tyvärr presenteras inte materialet i full HD.

•Making Blood Work: En typisk bakom kulisserna på knappt tjugo minuter där inslag ur filmen varvas med intervjuer. Känslan är att denna bakomfilm skulle fungera bra som pr för filmen med den lilla haken att den avslöjar mer än vad man i förväg vill veta om slutet.

•A Conversation in Spanish with Clint Eastwood, Wanda de Jesus and Paul Rodriguez: En konversation mellan tre av filmens skådespelare som man valt att genomföra på spanska, antagligen för att promota filmen för den spansktalande publiken. Det hela klockar in runt kvarten och det bjuds inte på särskilt mycket matnyttig info.

•Theatrical Trailer
•Teaser Trailer

* * *

Blodspår är en i det närmaste klanderfri film där allt klaffar, men vid sidan om andra thrillers i genren blir den likväl något anonym och kommer således inte bli ihågkommen som en av Eastwoods bästa. Hade berättelsen varit den första i sitt slag och bjudit på något chockerande eller mindre lättsmält hade det antagligen blivit ett mästerverk, men då storyn berättats förut, om än i andra skepnader, blir resultatet helt enkelt (bara) bra och riktigt underhållande.

Aktuella priser för Blodspår

WEBHALLEN.comBlodspår (2002) Blodspår (2002)  hos WEBHALLEN.com139krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 74  av 100.