Alcatraz - The Complete Series

Alcatraz - The Complete Series

Klart värd ett bättre öde

När J.J. Abrams, mannen som skapat TV-serierna Alias, Lost och Fringe ställer sig bakom en ny serie som producent är det svårt att inte höja på ögonbrynen. Även om jag själv aldrig såg Lost när det begav sig så föll jag handlöst för serien när jag införskaffade den på blu-ray och grämde mig å det grövsta när det var dags att sätta tänderna i det sista avsnittet. När så ryktena började gå kring den nya serien Alcatraz fattade jag genast intresse för idén men beslöt min vana trogen att avvakta till första säsongen släpptes på blu-ray innan jag såg ett enda avsnitt. Tråkigt nog hann serien läggas ner innan första säsongen nådde köpfilmsformatet vilket minst sagt dämpade seriens attraktion. Likväl är det en riktigt bra serie och även om vi antagligen aldrig får se hur det hela slutar kan man njuta av skön underhållning som definitivt bär spår av samma mystik som gjorde Lost till en av de bästa TV-serierna någonsin.

Den 21 Mars 1963 slog fängelset Alcatraz igen sina portar och de dåvarande internerna förflyttades till andra anstalter för att avtjäna sina straff. Så lyder den officiella berättelsen men sanningen är den att ingen riktigt vet vad som hände den där natten då vaktavlösarna nådde ön bara för att finna att varenda människa som borde ha varit där gått upp i rök. 302 personer, alltifrån interner till väktare och kockar hade försvunnit spårlöst ifrån det fängelse som ingen sades kunna rymma ifrån. Myndigheterna gick in och lade locket på i hopp om att sanningen om fångarna på Alcatraz och deras plötsliga försvinnande aldrig skulle bli känd och länge kunde de dölja sanningen fram till 2012 då fångarna en efter en kom tillbaks utan att ha åldrats en dag, redo att återuppta den brottsliga agendan. En topphemlig myndighet med den federala agenten Emerson Hauser (Sam Neill) i spetsen har dock aldrig slutat leta efter de försvunna fångarna och han blir därför föga förvånad när brott som bär de gamla förövarnas sigill börjar breda ut sig i San Francisco.

När den unga polisen Rebecca Madsen (Sarah Jones) snubblar över en brottsplats där hon återfinner fingeravtryck som tillhör Jack Sylvane (Jeffrey Pierce), en intern som satt fängslad på Alcatraz och senare påstås ha dött i fångenskap börjar hon inse att någonting skumt är i görningen. Hon konsulterar Dr. Diego Soto (Jorge Garcia), en publicerad expert på området Alcatraz och tar upp jakten på den sedan länge avlidna gärningsmannen. Hauser som över allt annat måste hålla operationen hemlig tvingas därför knyta både Madsen och Soto till sig och berätta hur det hela ligger till. De tre tar så upp jakten på fångarna från 1963, i hopp om att få reda på vad som verkligen hände den där natten för snart femtio år sedan. Uppgiften ska dock visa sig vara svår då ingen av fångarna verkar ha en aning om vad som har hänt eller att tid förflutit sedan de sist satt fängslade på Alcatraz. Allt de vet är att de är fria och att de drivs av sina gamla brottsliga begär.

Alcatraz - The Complete Series

"det övernaturliga passar fint in på vad som annars är en av vår tids mest urvattnade genres"

Underhållningsmässigt är det svårt att komma på någonting värre än att en ny TV-serie som man faktiskt gillar blir nedlagd efter bara en säsong. Att seriens skapare inte ens får möjlighet att försöka knyta ihop säcken gör det hela ännu mer surt då man som åskådare känner sig minst sagt blåst på konfekten efter att ha spenderat åtskilliga timmar med någonting som man ändå inte får veta slutet på. Det finns flertalet skräckexempel som kan kännas ännu värre såsom The Dead Zone eller 4400 där serier med en genomgående story pågått en längre tid för att sedan läggas ner utan att vi fått veta slutet. I fallet med Alcatraz är det trist att serien lämnar oss med en ordentlig cliffhanger och att den genomgående berättelsen känns så pass spännande och fräsch att man utan svårigheter hade kunnat föreställa sig den fortgå och utvecklas vidare i flera säsonger men samtidigt går det att ta sig igenom denna enda säsong med viss belåtenhet då avsnitten är relativt fristående.

Säsongen består av tretton avsnitt och i varje avsnitt möter vi en ny brottsling från Alcatraz anno 63 som våra huvudpersoner måste sätta stopp för. Upplägget känns inledningsvis bra men jag tror också att anledningen till att serien småningom tappade tittarsiffror och mötte en för tidig grav beror på just upplägget. I tretton avsnitt håller det nämligen att man introduceras för en ny bandit med nya egenskaper, men det känns som ett svårt koncept att hålla liv i en längre tid. Man visste redan efter tre avsnitt hur samtliga avsnitt skulle vara uppbyggda då ett brott begås, Hauser, Madsen och Soto binder brottet till en av de 302 personer som försvann från Alcatraz och därefter hittar de förövaren. På så vis blir serien lätt enformig och om man hade fortsatt med samma upplägg i ytterligare säsonger är risken stor att det rent av blivit tjatigt. Det som hela tiden känns intressant är dock själva ramberättelsen som inte minst berättas för oss i de många återblickar som präglar serien. Återblickarna tar med oss tillbaks till Alcatraz där vi ser hur fångarna hade det och hur de behandlades. Ingenting är glasklart då man för varje avsnitt får uppleva miljön ur olika individers synvinkel men för varje avsnitt blir bilden lite klarare och vi inser att saker och ting inte stod rätt till på fängelseön.

Även om serien har många övernaturliga undertoner känns det i slutändan som en kriminalserie i stil med CSI då det är fokus på utredningarna och det övernaturliga passar fint in på vad som annars är en av vår tids mest urvattnade genres, i alla fall för oss svenskar. Tyvärr höll inte den amerikanska publiken med om att serien var något att ha då mer än häften av seriens tittare försvann mellan premiäravsnittet som sågs av drygt tio miljoner och avsnitt tretton då knappt fem miljoner tittare bänkat sig. Serien är dock värd att ta sig igenom, men jag höjer ett varningens finger för slutet kommer göra en besviken av den enkla anledningen att det inte bjuds något riktigt slut.

Alcatraz - The Complete Series

• Även om bildåtergivningen präglas av en viss TV-look så levererar Alcatraz allt det man förväntar sig ifrån en TV-serie av idag på blu-ray.
• Man använder bilden som ett instrument då man pendlar mellan dåtid och nutid. De scener som utspelar sig i nutid är klanderfria med starka, levande färger och god detaljrikedom och skärpa medan scenerna från Alcatraz och dess glansdagar bjuder på en färgpalett som går mer i grått.
• Man har med avsikt valt att dämpa både detaljrikedom och färg i de scener som utspelar sig i dåtid. Det är ett bra grepp även om hd-transfern såklart blir något lidande.
• Oavsett om det som sker utspelar sig idag eller på 60-talet så bibehåller man en mycket djup och påtaglig svärta som fungerar väl ihop med de skuggspel som träder fram i fängelset.

• Ljudbildens påverkan på tittaren varierar en aning beroende på vilket avsnitt man ser och då handlar det inte om kvalitetsskillnad utan snarare om vilken typ av skurk som härjar runt i det specifika avsnittet.
• Då serien trots övernaturliga inslag i grund och botten närmast är en kriminalserie så är det dialog som driver det hela framåt vilket gör att surrounden ganska ofta får anta en nedtonad karaktär med fokus på omgivningar och musik. Dialogen levereras dock klanderfritt och inte en endaste gång finner jag att den drunknar eller försvinner ut i periferin.
• Surroundsystemet kommer mest till sin rätt om avsnittets bov föredrar handeldsvapen, explosioner eller bilar då det dundrar på bra. I stort sett varje avsnitt bjuder dock på celldörrar som slår igen och ekon av fotsteg innanför Alcatraz murar så oavsett om surrounden hamnar i fokus eller ej så gör den alltjämt sig påmind.
• Seriens soundtrack är adekvat och för de som kan sin Fringe är det inte omöjligt att man ser vissa likheter då seriens kompositörer även står för soundtracket till just Fringe.

Extramaterial:Alcatraz: Island of Intrigue, Unaired Scenes, Gag Reel

Extramaterialet till utgåvan är förhållandevis magert men samtidigt lättsamt och lätt att ta till sig.

Alcatraz: Island of Intrigue: En kort bakomfilm som klockar in på 10 minuter. Vi får följa med bakom kulisserna och höra skådespelare samt seriens skapare berätta om serien. Det hela är utformat mer som ett reklaminslag än som en regelrätt dokumentär.
Unaired Scenes: Totalt tio stycken bortklippta scener från sex av seriens avsnitt.
Gag Reel: En samling bloopers påvisar att även serier med mer allvarlig ton kan vara flummiga när det kommer till inspelningarna.

Aktuella priser för Alcatraz - The Complete Series